Μυστηριώδης η σχέση του Νταλί με τις γυναίκες;

Κωδικός Πόρου: 00285-114723-3038
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 02/09/12 22:23
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Τέχνη και Πολιτισμός!.., 00285-114723-3038




Περιγραφή:

Η γνωστή Ελληνίδα καλλιτέχνιδα (ηθοποιός και τραγουδίστρια, Μάϊρα Ψιλοπούλου, σε μια φωτογράφηση γεμάτη γοητεία και μυστήριο, όπως ακριβώς θα ήθελε να απεικονίζει τις μούσες του ο διάσημος Ισπανός καλλιτέχνης, Σαλβαντόρ Νταλί!...

Τι λέει μια έρευνα για τον μεγάλο σουρεαλιστή ζωγράφο, Σαλβαντόρ Νταλί, του οποίου το πάθος για τις γυναίκες ήταν μία περίεργη και μυστηριώδης σχέση, η οποία ακτινοβολούσε στα βαθυστόχαστα και τόσο φιλοσοφημένα έργα του;


Σαλβαντόρ Νταλί, (1904-1989).

ΕΙΝΑΙ γεγονός, ότι ο διάσημος Ισπανός ζωγράφος Σαλβαντόρ Νταλί, θεωρείται από τους κύριους εκπροσώπους του σουρεαλισμού *. Γεννήθηκε στην πόλη Φιγκέρας και ξεκίνησε τις σπουδές του στη σχολή καλών τεχνών της Μαδρίτης (1921-1924). Το 1928 πήγε στο Παρίσι και το 1929 μπήκε στον κύκλο των σουρεαλιστών, όπου άρχισε να προβληματίζεται πολύ με την τέχνη αυτή που τον οδήγησε στον δικό του «μυστικιστικό» τρόπο καλλιτεχνικής δημιουργίας. Μιας δημιουργίας γεμάτης παραδοξότητα και μυστήριο!

Ιδιόρρυθμη προσωπικότητα

Λένε πως ο Σαλβαντόρ Νταλί συμμεριζόταν σε μεγάλο βαθμό τις απόψεις των σουρεαλιστών, αλλά γενικά ήταν αρκετά ιδιόρρυθμη προσωπικότητα ώστε να μπορεί να λειτουργεί στους κόλπους μιας ομάδας, όπως ήταν οι σουρεαλιστές, και γι’ αυτό τελικά ήρθε σε ρήξη μαζί τους. Η τέχνη του ωστόσο και ολόκληρη η ζωή του, θα έλεγε κανείς, ήταν ο ορισμός του σουρεαλισμού. Ήταν εξαιρετικός στο σχέδιο και δημιούργησε ένα ύφος σχεδόν φωτογραφικό, όπου όμως το παράλογο, το ανεξήγητο και το όνειρο καταλύουν κάθε λογική σχέση μεταξύ των μορφών του.

Γυναίκα που ανεβαίνει σκάλα. (Έργο του Σαλβαντόρ Νταλί). Ο Νταλί –όπως λένε- δεν είναι μόνο ο μεγαλοφυής, σουρεαλιστής ζωγράφος, είναι και ένας γλύπτης που τα γλυπτά του έχουν την σφραγίδα της δικής του δημιουργίας, αυτόν τον ξεχωριστό τρόπο που βλέπει τις φιγούρες. Το '60 έως το '70 δημιούργησε μοναδικά κέρινα γλυπτά, που στη συνέχεια χύθηκαν σε μπρούντζο με τη μέθοδο του "χαμένου κεριού". Αυτά τα 44 γλυπτά ανήκουν στη συλλογή Clot.. Ωστόσο, με βάση τα έργα του, η φροϋδική σχέση του με τις γυναίκες παραμένει ακόμη περίεργη και μυστηριώδης!..

Η σχέση του με τις γυναίκες

Αδιαμφισβήτητο είναι το γεγονός, ότι οι αναφορές του Σαλβαντόρ Νταλί είναι συχνά αυτοβιογραφικές και παραπέμπουν άμεσα σε σύμβολα της ψυχανάλυσης. Μη ξεχνάμε ότι ο Νταλί ήταν θαυμαστής του Φρόιντ, χωρίς βεβαίως να συμβαίνει και το αντίστροφο, αφού ο πατέρας της ψυχανάλυσης δε θεωρούσε σοβαρά τα καμώματα των σουρεαλιστών και αρνούνταν κάθε σχέση μαζί τους. Ένα ακόμη στοιχείο που κάνει έντονη την παρουσία του στη ζωγραφική του Νταλί είναι η ερωτική πρόκληση.
Γενικά, θα μπορούσε κανείς να πει ότι επιζητώντας ο καλλιτέχνης τη δημοσιότητα και πιθανότατα και τα χρήματα από κάποιο σημείο και ύστερα προκαλούσε σκόπιμα με τη δημιουργία του αλλά και με τον ίδιο τον τρόπο ζωής του, που με την εκκεντρικότητά του έδινε συνεχώς τροφή για σχόλια στον τύπο.

Από το 1940 εγκαταστάθηκε στις ΗΠΑ και έζησε έκτοτε στον πλούτο και την υπερβολή μαζί με τη σύζυγο και μούσα του Γκαλά, με την οποία δημιούργησε ένα πολύ μεγάλο μύθο και μια γοητεία γεμάτη ερωτισμό και μυστηριώδεις παραδοξότητες, για τις οποίες πολλοί ειδικοί αναλυτές διερευνούν το θέμα σε κάθε επιστημονική πτυχή, προσδίδοντας ίσως ένα μεταφυσικό στοιχείο, που ήταν άμεσα συνδεδεμένο με την καλλιτεχνική ιδιοφυία του Σαλβαντόρ Νταλί.
Μεταξύ των έργων του ξεχωρίζουν οι εκδοχές κλασικών πινάκων, όπως για παράδειγμα ο «Άγγελος» του Μιγιέ καθώς και τα σουρεαλιστικά του αντικείμενα όπως το «Τηλέφωνο-Αστακός» κ.ά.

Περίφημοι είναι ακόμη πίνακες όπως ο «Ύπνος», τα «Μαλακά Ρολόγια», η «Μαλακή κατασκευή με βρασμένα φασόλια», ο «Χριστός του Αγίου Ιωάννη του Σταυρού». Συνεργάστηκε ακόμη με το συμπατριώτη του σκηνοθέτη Μπουνιουέλ στις ταινίες «Ο Ανδαλουσιανός σκύλος» και «Χρυσή Εποχή».
----------------

* σουρρεαλισμόςκαι λόγιος τ. υπερρεαλισμός, ο, Ν· κίνημα ποιητικό, λογοτεχνικό, φιλοσοφικό και καλλιτεχνικό που αναπτύχθηκε στη Γαλλία, με πρωτεργάτη τον Αντρέ Μπρετόν, έφθασε στο απόγειό του κατά την περίοδο τού μεσοπολέμου, αφού διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο, και τού οποίου οι εκπρόσωποι, παρά τις διαφορετικές τεχνοτροπίες που ανέπτυξαν, είχαν ως βασική επιδίωξη την υπέρβαση τού πραγματικού και αισθητού κόσμου με την απελευθέρωση τού πλούτου τού ασυνειδήτου και με την αναπαράσταση τών υποσυνείδητων ενεργειών τής ψυχής και τών ονειρικών εντυπώσεων, χρησιμοποιώντας τα διάφορα είδη τής τέχνης και τής ποίησης ως μέσα έκφρασης τής πραγματικής, όπως έλεγαν, λειτουργίας τής σκέψης, και αναπτύσσοντας το φανταστικό και το αφηρημένο στοιχείο.[ΕΤΥΜΟΛ. Μεταφορά στην ελλ. ξεν. όρου, πρβλ. γαλλ. surrealisme < sur- (< λατ. super «υπέρ, υπεράνω») + realisme (βλ. λ. ρεαλισμός)]. (Βλέπε: Μέγα Λεξικό της Ελληνικής Γλώσσας των εκδόσεων Πάπυρος).