Η Παγκόσμια Μούσα των Ελλήνων!.. (1)

Κωδικός Πόρου: 00285-114738-261
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 01/05/11 20:05
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Τέχνη και Πολιτισμός!.., 00285-114738-261




Περιγραφή:

Η Παγκόσμια Μούσα των Ελλήνων!.. (1)

Το πανανθρώπινο και οικουμενικό μήνυμα της Ελληνικής Φυλής μέσω της Μουσικής και Χορευτικής Τέχνης, που ακούμπησε ευλαβικά για τον Άνθρωπο, πάνω στον φλοιό της γης!..

Πάνω η Ευγενία Μανωλίδου, καταξιωμένη μουσουργός η ίδια, σε μία εντυπωσιακή χορευτική φιγούρα με τον παρτενέρ της κ. Ηλία Λαδά. Κάτω: Η Ελεονώρα Μελέτη σε μια άλλη εκφραστική χορευτική κίνηση. (Τηλεοπτικός σταθμός Αντέννα: Dancing With The Stars)

ΧΩΡΙΣ αμφιβολία, οι Έλληνες, απ’ τον καιρό πού αισθάνθηκαν μέσα στα στήθη τους το πρώτο χτύπημα της καρδιάς, το πρώτο μουσικό κτύπημα του ανθρώπου, εκείνο το οποίο εσκέφθησαν ήταν η μεταλαμπάδευσις αυτού του τρυφερού και θεϊκού αισθήματος σ’ ολόκληρη την ανθρωπότητα!
Δεν είναι υπερβολή να πούμε, ότι, με το που άρχισαν να λιώνουν οι πάγοι και η Μεσόγειος άρχισε να «χαμογελά» στις πρώτες ακτίνες του ηλίου, η Ελληνική Μουσική έγινε καλοτάξιδη σ’ ολόκληρον τον κόσμο. Όπου και αν πήγαινε ο Έλληνας, όποιο ταξίδι κι αν πραγματοποιούσε, παντού και πάντοτε τον συνόδευε η Μουσική, ως έκφραση των πιο ευαίσθητων χορδών της καρδιάς του.
Είναι η ίδια η ελληνική Φύση, πού ευλογήθηκε από τον Θεό για να χαρίζη στους Έλληνες την μοναδική μουσικότητά της!… Ο φλοίσβος των κυμάτων της θαλάσσηςς, ο δροσερή αύρα του καλοκαιριού, ο συγκινητικός βόμβος των μελισσών πάνω στα ολάνθιστα λουλούδια, το κελάρισμα των πηγών, το κελάϊδισμα των πουλιών, κι αυτή ακόμη η «μουσική του πρωϊνού», πού δεν είναι άλλη από τον ήχο, πού εκπέμπουν τ’ άστρα στα ψηλά βουνά και πού ακούνε πολύ πρωί μόνον οι βοσκοί, όλα αυτά δεν αποτελούν τίποτε άλλο, παρά την θεϊκή προέλευση της μουσικής, που γαληνεύει την ψυχή του ανθρώπου και τον κάνει να σκέφτεται πιο ανθρώπινα, πιο καλοσυνάτα, πιο τρυφερά!…
Ερώτησαν πολλοί τι είναι η Μουσική. Και κάποιος απάντησε: «Το κάλεσμα του Θεού προς τον άνθρωπο»!…
Ο ίδιος ο Ορφέας συνόδεψε με την λύρα του την Αργοναυτική εκστρατεία!.. Ο ίδιος ο Όμηρος άκουγε στα χείλη των Ραψωδών την μουσικότητα της ελληνικής γλώσσης!… Ο ίδιος ο Οδυσσέας παρ’ ολίγον να χάση τους λογισμούς του ακούγοντας το μεθυστικό τραγούδι των Σειρήνων, δεμένος πάνω στο κατάρτι του πλοίου του, ενώ οι σύντροφοί του είχαν βουλωμένα τ’ αυτιά τους με κερί!…
Στην αρχαία ελληνική εποχή, κάθε τέχνη, που ήταν αυτοτελής ή σύνθετη και η οποία τελούσε υπό την προστασίαν των Μουσών, ειδικώτερα δε η προσαρμοσμένη στο μέλος ποίηση και αυτή που ακολουθούσε τους ρυθμικούς φθόγγους, ασφαλώς και εθεωρείτο μουσική. Κατ’ επέκτασιν, μουσική μπορούμε να χαρακτηρίσουμε και τα γράμματα ή τις τέχνες, εκτός των εικαστικών και της αρχιτεκτονικής, εκτός δηλαδή των τεχνών πού απευθύνονται στην όραση.
Μερικές φορές ο όρος «μουσική» έχει την έννοιαν πού δίνουμε σήμερα, ενώ οι αρχαίοι απέδιδαν τον όρο αυτό με την λέξιν «αρμονική.
Να πούμε τώρα και κάποια πιο εξειδικευμένα πράγματα για την μουσική;
Στη νέα Ελληνική, η τέχνη, που μοναδικό της υλικό έχει τον ήχο, υποταγμένο σ’ αυστηρούς και απαράβατους φυσικούς και αισθητικούς νόμους, έχει σαν σκοπό την έκφραση ιδεών και αισθημάτων (απόλυτος μουσική), την ενίσχυση της δυνάμεως του λόγου (εκκλησιαστική, θεατρική μουσική και γενικώς το τραγούδι), την κατεύθυνση και ρύθμιση της κινήσεως (μουσική χορού, εμβατήρια κλπ), ή την απόδοση εικόνων, φυσικών φαινομένων, εννοιών κλπ (προγραμματική μουσική).
Υπάρχουν πολλά είδη μουσικής: Αρχαία, εκκλησιαστική, ιερατική ή θρησκευτική, κοσμική ή βέβηλος, δημοτική, δραματική ή μελοδραματική, αρμονική, αναλογική ή έμμετρος, θεωρητική, αριθμητική, διατονική, οικογενειακή, δωματίου, κλασσική, μελωδική, προγραμματική ή περιγραφική, οργανική μουσική κλπ.
Τι θα ήσαν, όμως, όλα αυτά τα μουσικά ακούσματα εάν δεν υπήρχαν οι Αρχαίοι Έλληνες Ραψωδοί των οποίων η συμβολή ήτο μεγίστη για την εξέλιξη αυτής της τέχνης;

 

Η Νάντια Μπουλέ, πολυτάλαντη ηθοποιός και τηλεπαρουσιάστρια, σε μια πολύ χαριτωμένη χορευτική κίνηση, με τον παρτενέρ της . (Τηλεοπτικός σταθμός Αντέννα: Dancing With The Stars)

ΜΥΣΤΕΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ!…

Όποιος θελήσει να διαβάση το βιβλίο μας : «Οι Ελληνίδες της Αρχαιότητος», μετ’ εκπλήξεως θα διαπιστώση πώς όχι μόνον οι Έλληνες, αλλά και οι Ελληνίδες ήσαν μύστιδες της πιο εσωτερικής φωνής της μουσικής τέχνης! Σε τέτοιο μάλιστα βαθμό, πού να καταπλήσσεται κάθε άνθρωπος με την βαθύτατη μουσική γνώση των Ελληνίδων αυτών!
Από πού ν’ αρχίση κανείς και πού να τελειώση; Αυλητρίδες, κιθαριστρίδες, κροταλίστριες, λυρίστριες, μοιρολογήστρες, ορχήστριες, σαμβυκίστριες, τυμπανίστριες, χορεύτριες, ψάλτριες, όλες αυτές οι ιέρειες της μουσικής, δεν έκαναν τίποτε άλλο, παρά να εκπέμπουν προς όλα τα μήκη και πλάτη της γης (όπου, δηλαδή, υπήρχε τότε ελληνική ζωή) το θεϊκό μήνυμα μέσω της λυτρωτικής αυτής τέχνης, για να θυμηθούμε κάτι από την Βίβλο: «Μιμηταί μου γίνεσθε»!.. (1)
Και έγιναν μιμητές οι άνθρωποι!… Μέσω της μουσικής τέχνης θέλησαν να «φθάσουν» στον Θεό!…
Και τον άγγιξαν!… Γυναίκες χόρευαν για τους θεούς κάτω από τα’ άστρα κι όλοι οι άνδρες ενώνονταν με τον Θεό υμνούντες το μεγαλείο Του!…
Πόσοι και πόσοι δεν ύμνησαν το θείο, πόσοι και πόσοι δεν έζησαν γι’ αυτό;
Ιδού γιατί η Ελληνική Μουσική έφθασε μέχρι τα πέρατα της Οικουμένης και από τότε ρίζωσε βαθιά στις ψυχές κάθε ανθρώπινης ψυχής!…

ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΧΟΡΩΝ

Για το θέμα της Μουσικής ο γράφων έχει δημοσιεύσει ένα πλήθος άρθρων σε διάφορες ελληνικές εφημερίδες και περιοδικά, ενώ για τον Χορό έχει παραχωρήσει κατ’ επανάληψιν διαλέξεις σε διάφορες πολιτιστικές αίθουσες (2). Δεν ήσαν μάλιστα λίγες και οι τηλεοπτικές εκπομπές πού έχει κάνει για το θέμα αυτό (3), παρουσιάζοντας, όπως έχουν δηλώσει πολλοί τηλεθεατές και τηλεθεάτριες, εκπληκτικές εικόνες και συγκλονιστικά ντοκουμέντα.
Ένα εξ αυτών ήτο και ένα ντοκυμανταίρ, όπου αποδεικνύαμε την διαχρονική σχέση των αρχαίων και ελληνικών χορών, με παράλληλες εικόνες των αρχαίων και συγχρόνων ελληνικών χορών, λέγοντας, μεταξύ άλλων, και τα εξής:

«… Όσον αφορά τους χορούς, πρέπει να αναφερθή ότι ο αρχαίος επίτριτος συναντάται στον ρυθμό των 7/8, του κατ’ εξοχήν δηλαδή Ελληνικού χορού, του συρτού Καλαματιανού, ενώ ο εννεάσημος ρυθμός πρωτοσυναντάται στην ποίηση της Σαπφούς και του Πινδάρου, που εξακολουθεί να δονή και σήμερα τους χορευτές του ζεϊμπέκικου και του καρσιλαμά (πανάρχαιοι εννεάσημοι αντικρουστοί χοροί των Ελλήνων της Ιωνίας, της Θράκης και των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου).
Παράλληλα, ο Απολλώνιος ρυθμός των πέντε χρόνων, ηχεί ακόμη σε χορούς όπως ο Τσακώνικος, ενώ σε όλη την Ελλάδα χορεύονται οι συρτοί χοροί, τους οποίους ονομάζουν οι αρχαίες επιγραφές όταν αναφέρονται στην «των συρτών πάτριον όρχησιν» (4).
Στην Πάρο χορεύεται ο « αγέρανος », όπως ακριβώς τον χόρεψε ο Θησέας επιστρέφοντας από την Μινωϊκή Κρήτη, οι αρχαίες Βαλλίστρες (πηδηχτός χορός) χορεύονται σήμερα στα νησιά μας ως ο μπάλος, πού έδωσαν το όνομά τους όχι μόνον στην παγκόσμια χορευτική σκηνή, αλλά και σ’ όλες σχεδόν τις γλώσσες του κόσμου, όπως, για παράδειγμα, Ballo, Μπαλλέτο, μπαλαρίνα κλπ. κλπ. κλπ.
Ο Πυρρίχιος χορός των Αργοναυτών αποδίδεται τέλεια από τους Ποντίους χορευτές. Τον Μακελλάρικο που χόρευαν οι μακελλάρηδες (χασάπηδες) της Κωνσταντινουπόλεως, τον χορεύουμε ακόμη και σήμερα ως χασάπικο, αλλά και στην πιο γρήγορη μορφή του ως Κουλουριώτικο (Σαλαμίνος). Τα αναστενάρια μας μεταφέρουν σε αρχαίες εποχές με το πνεύμα του Διονύσου να πλανάται γύρω μας, ενώ ο αμανές, από το επιφώνημα « αχ μάνα» με το οποίο τελείωνε και τον 15σύλλαβο στίχο του, που τόσο κυνηγήθηκε από τους Νεότουρκους του Κεμάλ, αλλά δυστυχώς και δυτικόπληκτους Έλληνες, ως ξενόφερτο είδος, τόσο στην Τουρκία, όσο και στην Ελλάδα (5), μας θυμίζει κατευθείαν τις αρχαίες Ελεγείες, το τραγούδι του Λίνου, τους Βυζαντινούς «ήχους» και τις εκκλησιαστικές μελωδίες, καθώς και τα Κλέφτικα μοιρολόγια.
Να πούμε εδώ, ότι η διαφορά του Ελληνικού αμανέ από τον Τουρκικό, είναι αφενός μεν ο 15σύλλαβος στίχος, αφετέρου δε το γεγονός, ότι ο Ελληνικός αμανές τελειώνει πάντοτε αισόδοξα, ενώ ο Τουρκικός παραμένει και στο τελείωμά τους απαισιόδοξος…».

Συνεχίζεται...

Επιμέλεια- Παρουσίαση:

ΜΑΡΙΑ ΨΙΛΟΠΟΥΛΟΥ

Ηθοποιός-Τηλεπαρουσιάστρια