Μόνο η Ωραία Ελένη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στον Τρωϊκό Πόλεμο;

Κωδικός Πόρου: 00285-112795-4382
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 11/07/13 21:57
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Ελληνική Μυθολογία, 00285-112795-4382




Περιγραφή:

Μόνο η Ωραία Ελένη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στον Τρωϊκό Πόλεμο;

Όπως και να το κάνουμε το ζήτημα δεν ήταν μόνον η Ωραία Ελένη που έμεινε σύμβολο γυναικείας εμπλοκής σε έναν άνευ προηγουμένου εμφύλιο πόλεμο μεταξύ Ελλήνων (Αχαιών) και Τρώων! Υπήρξαν και άλλες γυναίκες, όπως η Χρυσηίδα και η Βρισηίδα, που έπαιξαν κι αυτές έναν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη του! Κι όλα αυτά παρά την σοφία και τη σύνεση ενός θρυλικού ανδρός, όπως του Νέστορα, για τον οποίον μιλάμε παρακάτω!..

Το αιώνιο κάλλος!.. Από την Ωραία Ελένη μέχρι τις ημέρες μας, το κάλλος των γυναικών θα αναστατώνει πάντα τον μισό πληθυσμό της γης και οι άνθρωποι, ένεκεν αυτού, θα εξακολουθούν να δοκιμάζονται ακόμη και σε πολύχρονες εστίες πολέμου!.. [Σήμερα μας δανείζει την ωραιότητά του προσώπου της η χαριτόβρυτος καλλιτέχνιδα, Vikentia Gonata, φίλης της ιστοσελίδας μας, την οποίαν και ευχαριστούμε θερμά!...]

ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ κανείς την «Ελληνική Μυθολογία» της Εκδοτικής Αθηνών, στον 5ο τόμο του κεφαλαίου για τους Τρώες, θα δούμε ότι στον δέκατο χρόνο του πολέμου η Ιλιάδα παρου­σιάζει τον Νέστορα, το γιο του Νηλέα και βασιλέα της Πύλου, σε προχωρημένα, ακμαία όμως γερα­τειά. Είχε δει δύο γενεές ανθρώπων να πεθαί­νουν και βασίλευε στην τρίτη (1) Αν υπο­λογίσουμε τριάντα χρόνια για κάθε γενιά, τον Νέστορα ο Όμηρος πρέπει να τον φανταζόταν εβδομήντα πέντε κάπου χρονών. Tα κατορθώ­ματα που είχε κάνει νέος στην πατρίδα του δεν ήταν μικρά, και ο ποιητής της Ιλιάδας τον βάζει σε κάθε ευκαιρία να αναφέρεται σ' αυτά για να φρονηματίσει τους νεότερους, με χαρακτηριστική ωστόσο γεροντική αυταρέσκεια.

Πριν αρχίσει ο πόλεμος, ο Μενέλαος, μόλις μαθαίνει την αρπαγή της γυναίκας του, πηγαίνει στην Πύλο για να τον συμβουλευτεί (2). Και στην Τροία τώρα, όπου έχει φτάσει με ενενήντα πλοία (3),το κύριο έργο του Νέστορα δεν είναι να βγαίνει και να πολεμά. Με το κύρος που του έδινε η ηλικία, η μεγάλη πείρα και η πειστικότητα του λόγου του (4) η αποστολή του είναι να καθοδηγεί τους Αχαιούς στα ζητήματα του πολέμου, ακόμα να αγωνίζεται να κατευνάζει τα πάθη, που ήταν φυσικό να φουντώνουν ανάμεσα στους θερμόαιμους νέους συμ­πολεμιστές του.

Ο Χρύσης, ιερέας του Απόλλωνα και πατέρας της Χρυσηίδας, προσήλθε στον Αγαμέμνονα και ζήτησε την απελευθέρωση της κόρης του. Όμως ο Αγαμέμνονας ήταν ανυποχώρητος και προσέβαλε βάναυσα τον ιερέα, ο οποίος προσευχήθηκε στον Απόλλωνα να πάρει εκδίκηση για την απαράδεκτη αυτή συμπεριφορά (ύβρις). Ο Απόλλωνας ανταποκρίθηκε και τιμώρησε με εξοντωτικό λοιμό τον αχαϊκό στρατό. Είναι χαρακτηριστικό της επικής ποίησης ότι οι Ολύμπιοι Θεοί τάσσονται με το ένα ή με το άλλο στρατόπεδο και κάποιοι μάλιστα (Αθηνά, Αφροδίτη, Άρης) παίρνουν μέρος κ’ οι ίδιοι στις μάχες. Τελικά, ο Αγαμέμνονας, για να απαλλαγεί από αυτή την συμφορά αναγκάστηκε να επιστρέψει την Χρυσηίδα στον πατέρα της. Για να καλυφθεί το κενό που δημιουργήθηκε απαίτησε και πήρε την Βρισηίδα του Αχιλλέα. Ο Αχιλλέας, το θεώρησε μεγάλη ατίμωση και αρνήθηκε να συνεχίσει να μάχεται. Η οργή του (μήνις) ήταν τόσο μεγάλη που παρακάλεσε τη μητέρα του Θέτιδα να μεσολαβήσει στον Δία για να προσφέρει συνεχείς επιτυχίες στους εχθρούς του Τρώες στις πολεμικές επιχειρήσεις.

Έτσι, στην αρχή αρχή, όταν ο Αχιλλέας μαλώνει με τον Αγαμέμνονα για τη Βρι­σηίδα, τον ακούμε να ρίχνει το φταίξιμο και στους δύο, να τονίζει πως τα μαλώματά τους μόνο τους Τρώες ωφελούν και να προσπαθεί - χωρίς επιτυ­χία, είναι αλήθεια - να τους συμφιλιώσει (5). Ο ίδιος έπειτα, όταν ο πόλεμος έχει πάρει δυσάρεστη για τους Αχαιούς τροπή, πείθει τον Αγαμέμνονα να στείλει πρεσβεία στον θυμωμένο Αχιλλέα και να δοκιμάσει με δώρα και φιλικά λόγια να τον ικανοποιήσει για την προσβολή που του είχε κάνει (6). Ο ίδιος θα ζητήσει αργότερα από τον Πάτροκλο να επιχειρήσει να αλλάξει τη γνώμη του Αχιλλέα ή τουλάχιστο - αν εξακολου­θεί να αρνιέται να βοηθήσει τους Αχαιούς που κινδυνεύουν - να δεχτεί να φορέσει ο Πάτροκλος τα όπλα του, με την ελπίδα να γελαστούν οι Τρώες και να νομίσουν πως είναι ο ίδιος ο Αχιλ­λέας που ξαναμπήκε στον αγώνα και από το φόβο τους να ανακόψουν την ορμή τους (7).

Αριστερά: Ο Νέστορας με τους γιους του τιμούν τονΠοσειδώνα στην ακτή της Πύλου. αρχαίο ελληνικό αγγείο, 400-380 π.Χ. 

Οταν ο 'Εκτορας προκαλεί σε μονομαχία όποιον ήρωα Αχαιό θέλει και στην αρχή κανείς δεν τολμά να τον αντιμετωπίσει, είναι ο λόγος του Νέστορα που θα κεντρίσει τη φιλοτιμία εννέα από αυτούς να δεχτούν την πρόκληση (8). Στον ίδιο ανήκουν οι προτάσεις να χωριστεί ο στρατός σε φυλές και σε φάρες, φρήτρας και φύλα (9), ώστε η κάθε φάρα και φυλή να βοηθεί την άλλη· να γίνει ανακωχή για να κάψουν οι δύο λαοί τους νεκρούς των και για να προφτά­σουν οι Αχαιοί να χτίσουν τείχος που να προστα­τεύει τα καράβια τους (10)1 να τοποθετη­θούν τη νύχτα φυλακές έξω από το τείχος (11.)· να στείλουν μέσα στη νύχτα κάποιον κατά­σκοπο, αν μπορέσει να μάθει τα μελλοντικά σχέδια των Τρώων (12.). Και στους αγώνες γύρω από τον τύμβο του Πατρόκλου, ο Νέστο­ρας δίνει διεξοδικές οδηγίες στο γιο του τον Αντίλοχο πώς να διεκδικήσει τη νίκη με το άρμα του (13).

Δεν είναι κανένας Αχαιός που να μη σέβεται τον Νέστορα. Ιδιαίτερα τον τιμά ο Αγαμέμνονας: Στην επιθεώρηση του αχαϊκού στρατού που κάνει, όταν τον βρίσκει να έχει παρατάξει τους Πυλίους με σοφό τρόπο - μπροστά οι αρματοδρόμοι, πίσω-πίσω οι γενναιότεροι πεζοί και στη μέση οι δειλό­τεροι για να μην μπορούν να φύγουν - και να τους εμψυχώνει, ο αρχηγός του στρατού λυπάται που ο Νέστορας δεν έχει τόση σωματική δύναμη όσο είναι το κουράγιο του. Εκείνος του αποκρίνεται ότι θα βρίσκεται πάντοτε ανάμεσα στους προμά­χους και θα τους παραστέκει με τα λόγια του και τη βουλή του· τον πόλεμο θα τον κάνουν οι νεότε­ροι του (14). Και στους αγώνες για τον Πάτροκλο ο Αχιλλέας τού χαρίζει τιμητικά μία και­νούρια κούπα, μια και τα γερατειά δεν τον αφήνουν να αγωνιστεί (15).
Στη μάχη τον βλέπουμε μία μόνο φορά, όταν κινδυνεύει να σκοτωθεί από τον Έκτορα και σώζεται από τον Διομήδη (16).

Αναπαράσταση των ανακτόρων του Νέστορα!.. Το γυναικείο κάλλος πρωτοστατούσε σε όλα τα αρχαία ελληνικά ανάκτορα!...

Την παλικαριά του Νέστορα την έχουν κληρο­νομήσει οι δύο γιοι του, ο Αντίλοχος και ο Θρασυμήδης. Ιδιαίτερα ο πρώτος παίρνει μέρος σε όλες τις μάχες και σκοτώνει εννέα Τρώες (17). Σ' αυτόν πέφτει η δυσάρεστη απο­στολή να αναγγείλει στον Αχιλλέα το θάνατο του φίλου του του Πάτροκλου (18). Στους επιτύμ­βιους αγώνες παίρνει μέρος στην αρματοδρομία και έρχεται δεύτερος, με κάποια ζαβολιά είναι αλήθεια, στον Μενέλαο όμως, που τον κατηγορεί για το παράτυπο φέρσιμο του, ξέρει να φερθεί με τόσο σεβασμό, ρίχνοντας το φταίξιμο στα ασυλλόγιστα νιάτα του, ώστε να τον αφοπλίσει (19). Παίρνει μέρος και στον αγώνα δρόμου και έρχεται τρίτος (20).

Όλα αυτά μας ήρθαν στο νου αντικρίζοντας την πανέμορφη και ομολογουμένως καλλονή Vikentia Gonata, η οποία «στόλισε» με την ομορφιά και τη γοητεία της το σημερινό μας θέμα!...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

1. Α 250 κ.ε..
2. Κύπρια , Πρό­κλος 19
3. Β 602
4. Β 248 κ.ε.
5. Α 254 κ.ε.
6. Ι 96 κ.ε
7. Λ 655 κ.ε
8. Η 124 κ.ε
9. Β 362 κ.ε.
10. Η 325 κ.ε.
11. Ι 66 κ.ε.
12. Κ 204 κ.ε
13. Ψ 306 κ.ε.
14. Δ 292 κ.ε.
15. Ψ 616 κ.ε.
16. Θ 80 κ.ε.
17. Δ 457 κ.ε, Ε 580 κ.ε., Ζ 32, Ν 394 κ.ε., 545 κ.ε., Ξ 513, Ο 573 κ.ε., Π 31/ κ.ε
18. Σ 2 κ.ε
19. Ψ 301 κ.ε
20. Ψ 755 κ.ε.

ΠΗΓΕΣ:
1. Ιστορικό και Δημοσιογραφικό Αρχείο του γράφοντος.
2. Ελληνική Μυθολογία, Εκδοτικής Αθηνών
3. Βικιπαίδεια
4. Φωτογραφικό άλμπουμ Vikentia Gonata