Η Μήδεια σκότωσε ή όχι τα παιδιά της;

Κωδικός Πόρου: 00285-112752-7385
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 16/07/15 19:09
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Ελληνική Μυθολογία, 00285-112752-7385




Περιγραφή:

Η Μήδεια σκότωσε ή όχι τα παιδιά της;

Κατά μία εκδοχή, η Μήδεια δε σκότωσε τα παιδιά της, αλλά φεύγοντας τα εγκατέλειψε στο ιερό της Ακραίας Ήρας. Όταν πέθανε η Γλαυκία από το πέπλο που της έστειλε η Μήδεια (μια παράδοση έλεγε ότι έστειλε το πέπλο με τα παιδιά της), οι Κορίνθιοι εισήλθαν στο ιερό και σκότωσαν τα παιδιά με λιθοβολισμό. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος οι θεοί έστειλαν συμφορά στην Κόρινθο, η οποία είχε συνέπεια να πεθαίνουν όλα τα νεογέννητα. Το μαντείο των Δελφών, που ρωτήθηκε σχετικά, τους είπε ότι έπρεπε να αποδώσουν τιμή στα παιδιά της Μήδειας· γι’ αυτό καθιερώθηκαν ετήσιες θυσίες προς τιμή τους (Παυσανίας, «Κορινθιακά», 3,6).

ΠΡΩΤΑ-πρώτα να δούμε ποια ήταν η Μήδεια, το μυθικό αυτό πρόσωπο που συνέδεσε το όνομά του με κάτι φοβερό, που υπάρχει σε μία σχέση μάνας και παιδιών.
Η Μήδεια, λοιπόν, ήταν μια μάγισσα της ελληνικής μυθολογίας, που βοήθησε τον Ιάσονα, τον αρχηγό των Αργοναυτών, να πάρει το Χρυσόμαλλο Δέρας από τον πατέρα της, τον βασιλιά Αιήτη της Κολχίδας. Δεν αναφέρεται στον Όμηρο, αλλά ο Ησίοδος την αναφέρει ως γυναίκα του Ιάσονα. Η πιο αρχαία αφήγηση γι’ αυτή είναι του Πινδάρου. Η Μήδεια παντρεύεται τον Ιάσονα, που χρησιμοποιεί τις μαγικές δυνάμεις της και τη συμβουλή της για να κάνει τους άθλους που του επέβαλε ο Αιήτης και να πάρει το δέρας. Ο Πίνδαρος αναφέρεται στο «αθάνατο στόμα» της Μήδειας, υπονοώντας με αυτό πως ήταν θεά, και δίνοντάς της το χάρισμα της προφητείας. Η τραγωδία του Ευριπίδη Μήδεια αρχίζει την ιστορία από ένα μεταγενέστερο σημείο. Ο Ιάσονας και η Μήδεια, αφού δραπέτευσαν από την Κολχίδα, ζούνε στην Κόρινθο, όπου ο Ιάσονας αποφασίζει να την εγκαταλείψει για χάρη της κόρης του βασιλιά Κρέοντα της Κορίνθου. Για να εκδικηθεί, η Μήδεια δολοφονεί τον Κρέοντα, την κόρη του και τους δύο γιους της από τον Ιάσονα και φεύγει με ένα άρμα σταλμένο από τον Ήλιο, τον πατέρα του Αιήτη, για να καταφύγει στον βασιλιά Αιγέα των Αθηνών. Η Μήδεια παίζει σημαντικό ρόλο στο δεύτερο μισό των Αργοναυτικών του Απολλωνίου του Ροδίου, που ωστόσο δεν λέει τίποτα για τη ζωή της μετά το τέλος του ταξιδιού των Αργοναυτών. Κατά τον Απολλώνιο, η Μήδεια ερωτεύεται τον Ιάσονα και τον βοηθά να πάρει το Χρυσόμαλλο Δέρας, αφού του απέσπασε την υπόσχεση να την παντρευτεί. Έπειτα φεύγει από την Κολχίδα μαζί με τους Αργοναύτες και, ακολουθώντας τη συμβουλή της, ο Ιάσονας σκοτώνει τον αδελφό της Άψυρτο και κατόπιν κατακομματιάζει το σώμα του και το πετάει στη θάλασσα. Ο πατέρας της, Αιήτης, για να περισυλλέξει τα μέλη του κομματιασμένου γιου του, καθυστερεί, και έτσι η Μήδεια μπόρεσε να ξεφύγει από την οργή του πατέρα της. Αφού εξαγνίστηκαν από την Κίρκη, ο Ιάσονας και η Μήδεια παντρεύονται στη χώρα των Φαιάκων, πριν από το τέλος του ταξιδιού. Ο Οβίδιος, στις Μεταμορφώσεις του, συνεχίζει την ιστορία. Μετά την επιστροφή τους στην Ιωλκό, η Μήδεια χρησιμοποιεί τη μαγική τέχνη της για να ξανανιώσει τον πατέρα του Ιάσονα και έπειτα ξεγελά τις κόρες του Πελίου, προτρέποντάς τις να κάνουν το ίδιο στον πατέρα τους για να τον ξανακάνουν νέο, όμως εκείνος πεθαίνει απ' αυτό. Η Μήδεια δραπετεύει με φτερωτό άρμα στην Κόρινθο. Αφού φεύγει από την Κόρινθο (λόγω των γεγονότων που περιγράφονται στην τραγωδία του Ευριπίδη), παντρεύεται στην Αθήνα τον βασιλιά Αιγέα, ο οποίος αργότερα τη διώχνει, μετά την ανεπιτυχή της προσπάθεια να δηλητηριάσει τον γιο του Θησέα. Ο Ηρόδοτος λέει ότι από την Αθήνα η Μήδεια πήγε στη Μηδία, όπου οι κάτοικοί της, που ονομάζονταν Άριοι άλλαξαν το όνομά τους και έγιναν Μήδοι. Υπάρχουν πολλές παραλλαγές της ιστορίας της. Μυθολογείται πως όταν η Μήδεια έφυγε από την Κόρινθο, πήγε πρώτα στη Θήβα, όπου ζήτησε τη βοήθεια του Ηρακλή για να εκδικηθεί τον άπιστο άνδρα της. Ο Ηρακλής υποσχέθηκε να τη βοηθήσει, αλλά δεν μπόρεσε να το κάνει, γιατί στο μεταξύ τον έπιασαν μανίες και η Μήδεια δεν μπόρεσε να τον θεραπεύσει. Τότε εκείνη έφυγε για την Αθήνα και από εκεί πήγε στην Ασία, όπου γέννησε τον Μήδο. Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ο Μήδος γεννήθηκε στην Αθήνα και συνόδευσε τη μητέρα του Μήδεια στην Κολχίδα, όπου ο γιος της έσφαξε τον Περσέα και ξανάφερε τον πατέρα της Αιήτη στον θρόνο της Κολχίδας. Άλλοι πάλι αποδίδουν στον Ιάσονα την αποκατάσταση του Αιήτου στον θρόνο της Κολχίδας. Σύμφωνα με μια τελευταία παράδοση, η Μήδεια παντρεύτηκε τον Αχιλλέα στα Ηλύσια. Οι θρύλοι της Μήδειας απεικονίζονται σε πολλά αγγεία και τοιχογραφίες

Ποιος ήταν ο Μέρμερος;

Ο Μέρμερος, σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία, ήταν γιος του Ιάσονα και της Μήδειας, αδερφός του Φέρητα. Κατά την καθιερωμένη στην κλασική εποχή άποψη, ο Μέρμερος θανατώθηκε μαζί με τον αδερφό του από τη μητέρα τους Μήδεια. Κατά μία άλλη εκδοχή, η Μήδεια δε σκότωσε τα παιδιά της, αλλά φεύγοντας τα εγκατέλειψε στο ιερό της Ακραίας Ήρας. Όταν πέθανε η Γλαυκία από το πέπλο που της έστειλε η Μήδεια (μια παράδοση έλεγε ότι έστειλε το πέπλο με τα παιδιά της), οι Κορίνθιοι εισήλθαν στο ιερό και σκότωσαν τα παιδιά με λιθοβολισμό. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος οι θεοί έστειλαν συμφορά στην Κόρινθο, η οποία είχε συνέπεια να πεθαίνουν όλα τα νεογέννητα. Το μαντείο των Δελφών, που ρωτήθηκε σχετικά, τους είπε ότι έπρεπε να αποδώσουν τιμή στα παιδιά της Μήδειας· γι’ αυτό καθιερώθηκαν ετήσιες θυσίες προς τιμή τους (Παυσανίας, «Κορινθιακά», 3,6). Στη διάρκεια των καθαρμών αυτών στο ιερό της Ακραίας Ήρας υπηρετούσαν 7 αγόρια και κορίτσια, κουρεμένα και με μαύρα ρούχα.
Κατά τα «Ναυπάκτια έπη», ο Ιάσονας και η Μήδεια δεν πήγαν στην Κόρινθο, αλλά στην Εφύρα της Ηπείρου, όπου έζησαν τα παιδιά τους και όπου μάλιστα βασίλευσαν. Στην «Οδύσσεια» (α 259) ο Μέρμερος αναφέρεται ως βασιλιάς της Θεσπρωτικής Εφύρας.

============
ΠΗΓΕΣ: Ιστορικό και Δημοσιογραφικό Αρχείο του γράφοντος, Εγκυκλοπαίδεια «Μαλλιάρης-παιδεία», Εγκυκλοπαίδεια «δομή», Βικιπαίδεια.