Προλήψεις και δεισιδαιμονίες του λαού μας για την γυναίκα, που έτυχε να είναι άτεκνη!..(3)

Κωδικός Πόρου: 00285-112621-2364
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 30/03/12 19:06
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Ελληνική Λαογραφία, 00285-112621-2364




Περιγραφή:

Προλήψεις και δεισιδαιμονίες του λαού μας για την γυναίκα, που έτυχε να είναι άτεκνη!.. (3)

Μια περισπούδαστη μελέτη του γνωστού Παιδοχειρουργού και πανεπιστημιακού δασκάλου κ. Χρίστου Οικονομόπουλου, που επισημαίνει όλα τα προβλήματα και τις δυσκολίες μιας άτεκνης γυναίκας που περνάει «χίλια μύρια βάσανα», μήπως και καταφέρει να κυοφορήσει ένα παιδί!.. Είναι οι προλήψεις και οι δεισιδαιμονίες ενός λαού, όπως του ελληνικού, απέναντι σε ένα φυσικό ή φυσιολογικό φαινόμενο, το οποίο, όπως αποδεικνύεται, τα παλιά τα χρόνια ήταν για ορισμένους ένα … δυσεξήγητο ή δυσερμήνευτο φαινόμενο!

Συνέχεια από το προηγούμενο…

Μαγικοί τρόποι της στείρας προς τεκνοποίηση

Οι προαναφερθείσες προλήψεις και δεισιδαιμονίες, για τη γυναίκα, η οποία δεν δύναται να τεκνοποιήσει εντείνουν τη θλίψη της. Γι' αυτό καταφεύγει στις διάφορες μαγείες. Αναφέρω μερικές.
Όταν ξεκινάει η πομπή του γάμου για το σπίτι του γαμπρού και σκοντάψει το άλογο με τη νύφη επάνω, τότε η νύφη θα μείνει στείρα. Για να μη συμβεί αυτό, φωνάζει η νύφη να της βάλουν να κρατήσει στην αγκαλιά της, ένα αρσενικό παιδί για να τεκνώσει.
Όταν η νύφη πρόκειται να εισέλθει στο σπίτι του γαμπρού, η πεθερά με ένα τσεκούρι χτυπά σταυρωτά το κατώφλι της πόρτας, ενώ ο γυιός της την ερωτά, Μάννα τι κόβεις; Πεθερά: κόβω τις «στείρες» της νύφης. (δηλ. την πιθανή στείρωση). Αυτό επαναλαμβάνεται τρεις φορές. Έτσι πιστεύουν ότι η νύφη θα τεκνοποιήσει.
Επίσης κάθε Σάββατο πηδάει 40 φορές αναποδογυρισμένη πυροστιά πάνω από τη θράκα.
Στην Πελοπόννησο άμα κατασκευάζουν νέον υδρόμυλον πριν ακόμη τεθεί σε κοινή χρήση καθίζουν τη στείρα επάνω στη μυλόπετρα και την αφήνουν να περιστρέφεται μαζί με την κινουμένην μυλόπετρα μέχρις ότου αλεσθεί μικρή ποσότητα σιταριού το οποίον η ίδια έριξε πριν επάνω στο μύλο. Ακολουθεί το μάζεμα του αλεύρου από την ίδια. Μ' αυτό θα ζυμώσει μίαν προσφοράν την οποίαν θα στείλει στον ιερέα για να την ευλογήσει στο όνομα της. Με την μαγική αυτή πράξη πιστεύει ότι θα αποκτήσει παιδί.
Άλλος μαγικός τρόπος είναι να καθίσει επάνω σε ύστερο (πλακούντα), όταν είναι ζεστός μετά τον τοκετό άλλης γυναίκας.
Η νεόνυμφη φοράει τον πρώτο χρόνο τσεμπέρι, βαμμένο από φυτό κρόκου, που θεωρείται φυτό γονιμότητος, για να μείνει έγκυος. Μόλις συλλάβει το βγάζει.
Η νεόνυμφη για να χαλάσουν τα μάγια που τυχόν της έχουν κάνει και προκειμένου να συλλάβει, πρέπει να βάζει συχνά πυκνά ένα τριχρονιάτικο αρσενικό παιδί να ουρεί στην πόρτα της.
Μόλις η νύφη τριχρονίσει και δεν έχει συλλάβει παιδί, η μητέρα του γαμπρού (πεθερά της), τη βάζει ολόγυμνη στο φούρνο μόλις βγάλει το ψωμί «για να φουσκώσει κι αυτή όπως το ψωμί». Όπως ο φούρνος είναι ακόμη ζεστός κάθεται μέσα η στείρα υποφέροντας τη χαμηλή θερμοκρασία και λούζεται από τον ιδρώτα.
Άλλος μαγικός τρόπος για τη σύλληψη είναι «οι σφήνες». Η στείρα με τη βοήθεια ενός γόητος (μάγου) έπρεπε να διέλθει από τεχνητή σχισμάδα δένδρου για να κοπούν σφήνες» δηλ. τα μάγια που παρεμποδίζουν τη σύλληψη. Η στείρα θα πάει μέσα στο δάσος με το μάγο θα εύρουν ένα δενδρύλιο να είναι μονό, να μη έχει διπλό κλωνάρι. Θα το σχίσει ο μάγος στη μέση, θα το ανοίξει και θα περάσει η στείρα γυναίκα ολόγυμνη από μέσα. Τότε θα χαθούν οι «σφήνες» δηλ. τα μάγια που παρεμποδίζουν τη σύλληψη και θα αποκτήσει παιδί.
Η "μαγική στάμνα". Η στείρα αγοράζει στάμνα νερού μόνο με τη "φούσκωση'' του φεγγαριού. Δεν την αγοράζει μόνη της γιατί είναι ''άδεια''. Την γεμίζει ο κανατάς με νερό. Το νερό αυτό θα πάει η στείρα να το χύσει σε μία ρίζα βάτου για να ριζώσει το παιδί, όπως η ρίζα του βάτου. Ακολούθως ξεκουράζεται πάνω σε μία ριζιμιά (αμετακίνητη) πέτρα.
Τα μεσάνυχτα της πρωτομαγιάς η μάγισσα παίρνει τη στείρα γυναίκα την πηγαίνει σε τρίστατο, την γδύνει και την κυλάει πάνω σε χόρτα του αγρού, για να φύγουν τα δαιμόνια και συλλάβει παιδί. Το πρωί της 1ης Μαΐου η μαμμή της φτιάχνει μαγιάτικο στεφάνι με μαγιοβότανα, συνήθως εμμηναγωγά, λουλούδια και φύλλα τα οποία βράζει και πίνει.
Επίσης τις τρεις πρώτες ημέρες του Μαΐου η στείρα πηγαίνει σε μάντρες και γλύφει τα κόκκινα "μούσκλια" που είναι φυτρωμένα πάνω σε πέτρες.
Μαγικός τρόπος είναι και το να βάζει η στείρα μια δακτυλήθρα κουκουλόσπορο στον κόρφο της μέχρι να σκάσουν οι "μυγίτσες" έτσι πιστεύει ότι θα πιάσει παιδί.
Στις "προλεχωνίες", δηλ. στη γιορτή λίγες ημέρες προ του τοκετού, για να το¬νώσουν την έγκυο, φτιάχνει η μητέρα της εγκύου, ειδική πίττα και μοιράζει σε όλες τις στείρες λέγοντας: "όπως σε φορτώσαμε εμείς έτσι να σε φορτώσει ο θεός ένα παιδί".
Πίνει το αίμα από λειρί μαύρου κόκορα.
Συντρώγει με έγκυο και της χαϊδεύει την κοιλιά για το καλό.
Εναγκαλίζεται, η άκληρη, χονδρά δέντρα για να τεκνογονήσει.
Οι "κυλίστρες πέτρες" είναι συχνός μαγικός τρόπος προς τεκνοποίηση. Δηλ. πιστεύουν στη γονιμοποιό δύναμη μεγάλων μονόλιθων. Πηγαίνουν στις πέτρες αυτές που έχουν σχήμα εγκύου και τις λένε "γυναικόπετρες" ή "γκαστρωμένες πέτρες" ή "κυλίστρες πέτρες". Οι κωνοειδείς αυτοί μονόλιθοι έχουν μια τρύπα στη μέση. Η στείρα πηγαίνει εκεί εφτά συνεχείς νύκτες, ανάβει κερί και περιμένει την παρουσία του γόη (μάγου). Ο μάγος επικαλείται το γονιμοποιείο πνεύμα και λέει: "ελάτε μοίρες των μοιρών και μοιράνετε την τάδε".
Η "δρ(ο)σοφορτωμένη". Επίκληση σε αποθαμένη έγκυο γυναίκα. Η στείρα πηγαίνει στο τάφο της γυναίκας που πέθανε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και κάνει το λεγόμενο "ανέστημα της έγκυας". Καλεί την αποθανούσα με το όνομα της κόβει λίγα λουλούδια που φύονται στον τάφο και επικαλείται τη βοήθεια της. Ορκίζεται ότι θα της χαρίσει το τέκνο που ήθελε να αποκτήσει. Μετά παίρνει λίγο χώμα και το ζώνει στη ζώνη της.
Άλλος μαγικός τρόπος είναι η "ξεφουρνιά της άκληρης". Όταν η στείρα που ήθελε παιδί βάζει φούρνο τοποθετεί και μία μικρή φραντζόλα για το πρώτο παιδί που θα περάσει όταν ξεφουρνίζει, να του το προσφέρει για να κάνει κι αυτή παιδί.
Το ψωμάκι αυτό το λένε "ψυχοκουλίκα της άκληρης" ή "ξεφουρνιά της άκληρης" ή "κουλλουρούλα του Χριστού". Το παιδί που θα τη φάγει πρέπει να πει μια ευχή για να αποκτήσει κι αυτή παιδί.
Στην Κάρπαθο, όταν δεν της στέκονται τα παιδιά γίνεται «αδελφοποιτή» με ένα ξενοχωρίτη παρουσία ιερέα.
Επίσης ένας αποτελεσματικός μαγικός τρόπος είναι να πηγαίνει κοντά σε στρατώνες και να κάθεται ιππασία επάνω σε κανόνι του στρατού (τηλεβόλου). Πιστεύουν ότι αυτό επιφέρει την ποθητή γονιμότητα στη στείρα.
Η μάγισσα την έβαζε κάτω από καζάνι αποστάξεως ούζου χωρίς φωτιά και χτυπούσε το καζάνι 40 φορές τρία Σάββατα λέγοντας:
"Ντάγκα ντούγκα το καζάνι
σερνικό παιδί να κάνη"
Τέλος έπρεπε η άτεκνη να πηδήσει τρεις φορές πάνω από τα "λεχωνιάτικα" δηλ. τα ρούχα πού χρησιμοποιήθηκαν από τη λεχώνα.
Από τα μαγικά βότανα έτρωγε το "τεκνοχόρταρο" (πορδοκουκκιά). Απέφευγε πολύ το στειροβότανο.

Συνεχίζεται…