Στην Καλλιρρόη έπινες, κοπέλα μου, νερό;

Κωδικός Πόρου: 00285-112456-497
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 09/06/11 20:10
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Ελληνίδα Γυναίκα, 00285-112456-497




Περιγραφή:

Στην Καλλιρρόη έπινες, κοπέλα μου, νερό;

Μια εύθυμη και σοβαρή ματιά στη σύγχρονη Ελληνίδα, που ξεκίνησε με μια δυναμική χειραφέτησή από τη μεγάλη φεμινίστρια Καλλιρρόη Παρρέν και φθάσαμε πλέον να μιλάμε όχι μόνο για χειραφέτηση, αλλά κάθε λογής απελευθέρωση, που βιώνουν οι σύγχρονες Ελληνίδες καλλιτέχνιδες – και όχι μόνο!..

ΓΙΑ όσους έτυχε να μη γνωρίζουν, η Καλλιρρόη ήταν μία ιστορική κρήνη της αρχαίας Αθήνας στην αριστερή όχθη του Ιλισού ποταμού με άφθονο και πόσιμο νερό. Υποστηρίζεται ότι ήταν η μοναδική κρήνη της Αθήνας και το νερό της το χρησιμοποιούσαν για κάθε θρησκευτική γιορτή.

Η κρήνη φαίνεται ότι υπήρχε πολύ πριν από τους κλασικούς χρόνους. Αναφέρεται και ο εξωραϊσμός της κρήνης από τον Πεισίστρατο που τη στόλισε με εννιά κρουνούς. Από την εποχή αυτή τη συναντάμε και με την ονομασία "Εννεάκρουνος".

Οι αρχαιολογικές έρευνες του Γουλιέλμου Δαίρπφελντ τεκμηρίωσαν, κατά κάποιο τρόπο, την άποψή του ότι η κρήνη έπρεπε να βρισκόταν κάπου μεταξύ της Πνύκας και του Άρειου Πάγου, αλλά όσοι αμερικανοί αρχαιολόγοι έκαναν στη συνέχεια αρχαιολογικές έρευνες, υποστηρίζουν ότι η τοποθεσία της κρήνης πρέπει ν' αναζητηθεί κάπου μεταξύ του βορείου Ελευσίνιου και της ανατολικής πλευράς της Αγοράς.

Αναστασία Κρητικού

Αντικρίζοντας κανείς την εκπάγλου καλλονής Ελληνίδα καλλιτέχνιδα, Αναστασία Κρητικού, ένα εντυπωσιακό και πανέμορφο μοντέλο, εκ των πραγμάτων ο νους του ανατρέχει στον Κωστή Παλαμά, ο οποίος μέσα στον «Δωδεκάλογο του Γύφτου» έλεγε:

«Περδικόστηθη τσιγγάνα, ω μαγεύτρα που μιλείς
τα μεσάνυχτα προς τ' άστρα γλώσσα προσταγής !...»

Και όντως!.. Είναι λιγάκι δύσκολο να το χωρέσει ο σημερινός νους του ανθρώπου πόσο γρήγορα η σημερινή Ελληνίδα έφθασε στο στάδιο της πλήρους απελευθερώσεώς της σε σχέση με τον άνδρα και κάθε τι, που κάνε,ι το πράττει με δική της υπευθυνότητα. Με δική της ευθύνη, αφού το πράττει συνειδητά και με αποφασιστικότητα για την δική της πορεία στο μέλλον, όπως ακριβώς ήθελε η Καλλιρρόη Παρρέν!..



 Καλλιρρόη Παρρέν

Τι όνομα κι αυτό!.. Καλλιρρόη!.. Από την «Εννεάκρουνο» Καλλιρρόη, που λέγαμε προηγουμένως!... Μια γυναίκα, όπως η Καλλιρρόη Παρρέν (Ρέθυμνο 1861 – Αθήνα 15 Ιανουαρίου 1940), το γένος Σιγανού, η οποία ήταν δημοσιογράφος, λογία και μια από τις πρώτες Ελληνίδες φεμινίστριες!..

Γεννήθηκε στο Ρέθυμνο αλλά εγκαταστάθηκε στην Αθήνα (1867). Αρχικά φοιτά στο σχολείο Σουρμελή και στην συνέχεια στην Γαλλική σχολή των Καλογραιών στον Πειραιά . Το 1878 παίρνει το πτυχίο της δασκάλας από το Αρσάκειο. Στη συνέχεια ανέλαβε διευθύντρια του Παρθεναγωγείου της ελληνικής κοινότητας Οδησσού. Μετά διετία επέστρεψε στην Αθήνα και παντρεύτηκε τον Κωνσταντινουπολίτη Ιωάννη Παρρέν, γιο Γάλλου πατέρα και Αγγλίδας μητέρας, ο οποίος ήταν ο ιδρυτής του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Έχοντας την υποστήριξη του συζύγου της Ιωάννη Παρρέν, ο οποίος την ενθάρρυνε στους αγώνες της, αποφασίζει να ακολουθήσει το επάγγελμα της δημοσιογραφίας. Έτσι η πρώτη Ελληνίδα φεμινίστρια διεκδικεί και τον τίτλο της πρώτης Ελληνίδας δημοσιογράφου και εκδότριας όταν το 1888 άρχισε να εκδίδει την εβδομαδιαία εφημερίδα Εφημερίς των Κυριών, που συντάσσονταν αποκλειστικά από γυναίκες και απευθυνόταν σε γυναίκες κυρίως της Αθήνας και του Πειραιά. Η εφημερίδα αυτή συνέχισε να εκδίδεται για τριάντα σχεδόν χρόνια μέχρι το1918 όταν η Καλλιρρόη εξορίστηκε στην Ύδρα για τα πολιτικά της φρονήματα. Στόχος της εφημερίδας ήταν να εισάγει και στην Ελλάδα τους φεμινιστικούς προβληματισμούς που ήδη απασχολούσαν τις γυναίκες των δυτικοευρωπαϊκών κρατών και να αφυπνίσει τις συνειδήσεις των γυναικών της τότε εποχής (Βλέπε και «Βικιπαίδεια»).

Και ξανά στον Κωστή Παλαμά

Για την Καλλιρρόη Παρρέν ίσως χρειαστεί να κάνουμε ένα ειδικό αφιέρωμα (και θα το κάνουμε). Ωστόσο, όσο αναλογίζεται κανείς από ποιους σκοπέλους πέρασε η Ελληνίδα γυναίκα για να φθάσει στη σήμερα, ας θυμηθούμε και πάλι τον Κωστή Παλαμά, που έγραφε τα εξής:

«Γυναίκα, αν θες αντρίκεια να δουλέψεις
για τον ξεσκλαβωμό σου, δε σε φτάνει
να κάψεις, να σκορπίσεις, να ξοδέψεις
Το χρυσάφι, τη σμύρνα, το λιβάνι
στο νέο βωμό. Μέσα σου πρώτα κάψε
το τριπλό ξόανο που τους δούλους κάνει,
Συνήθεια, κέρδος, πρόληψη. Και σκάψε,
και του παλιού καιρού τα παραμύθια,
κι ας είν' όμορφα, μια για πάντα θάψε...».