Κύδων, Κύδωνες και Κυδωνία!... Τι λέει άραγε η ιστορία;

Κωδικός Πόρου: 00285-111672-8150
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 22/01/16 20:35
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Αρχαία Ελλάδα, 00285-111672-8150




Περιγραφή:

Κύδων, Κύδωνες και Κυδωνία!... Τι λέει άραγε η ιστορία;

Τελικά, όλες οι περιοχές της Ελλάδας δείχνουν πώς συνδέονται η μία με την άλλη και ποιες οι άρρηκτες και διαχρονικές σχέσεις τους! Ο Στράβων, για παράδειγμα, λέει ότι οι Κύδωνες ήταν Κρητικοί, ενώ άλλη παράδοση λέει ότι είχαν έρθει από την Αρκαδία και την Κυδωνία, την ίδρυσε ο Κύδωνας από την Τεγέα! Κατοίκησαν στην πεδιάδα του Ιαρδανού ποταμού. Τέτοια ονομασία είχε και ένας ποταμός της Αρκαδίας!.. Κύδων, Κύδωνες και Κυδωνία, λοιπόν!.. Τι λέει άραγε η ιστορία;

Κύδων

Ήρωας της Κυδωνίας της Κρήτης, που καταγόταν από την Αρκαδία. Ήταν γιος του Ερμή ή του Απόλλωνα και της Ακακαλλίδας, κόρης του Μίνωα ή του Τεγεάτου. Από τον Κύδωνα φαίνεται η συμμετοχή των Αρκάδων στην ίδρυση της Κυδωνίας, στην Κρήτη

Κύδωνες

Λαός της Κρήτης, που ο Όμηρος αναφέρει ότι μαζί με τους Πελασγούς, τους Αχαιούς, τους Ετεόκρητες και τους Δωριείς, αποτελούσαν τον πληθυσμό της, την εποχή που βασιλιάς του νησιού ήταν ο Ιδομενέας. Ο Ιδομενέας ήταν υποτελής στον Αγαμέμνονα και έλαβε μέρος στον Τρωικό πόλεμο. Οι Κύδωνες κατοικούσαν στη δυτική πλευρά του νησιού, στην Κυδωνία, τα σημερινά Χανιά δηλαδή, που ήταν και η πρωτεύουσα. Εκεί, στο ακρωτήριο του Δικτυνναίου, υπήρχε Ιερό της θεάς των Κυδώνων Δικτύννης. Ο Στράβων λέει ότι οι Κύδωνες ήταν Κρητικοί, ενώ άλλη παράδοση λέει ότι είχαν έρθει από την Αρκαδία και την Κυδωνία, την ίδρυσε ο Κύδωνας από την Τεγέα. Κατοίκησαν στην πεδιάδα του Ιαρδανού ποταμού. Τέτοια ονομασία είχε και ένας ποταμός της Αρκαδίας

Κυδωνία

Πόλη της Κρήτης, στη βορειοδυτική πλευρά του νησιού, παραθαλάσσια. Ταυτίζεται με τα σημερινά Χανιά και ελάχιστα από τα ερείπιά της σώζονται, εκτός από διάφορους τάφους με κτερίσματα. Υπάρχουν δύο εκδοχές για το ποιος ήταν ο ιδρυτής της πόλης αυτής. Σύμφωνα με την κρητική παράδοση, την Κυδωνία την ίδρυσε ο Πίνως και ο εγγονός του Κύδωνας ή ο Ερμής ή ο Απόλλωνας. Η άποψη αυτή ενισχύεται από διάφορους μινωικούς τάφους που βρέθηκαν στα Χανιά. Η αρκαδική παράδοση λέει ότι ο Κύδωνας δεν ήταν Κρητικός, αλλά καταγόταν από την Τεγέα της Αρκαδίας. Η άποψη αυτή είναι και η επικρατέστερη. Όσον αφορά την ιστορική εποχή, ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι πρώτοι κάτοικοι της Κυδωνιάς ήταν Σάμιοι. Οι Σάμιοι αυτοί διέφυγαν από την τυραννία του Πολυκράτη της Σάμου και το 524 π.Χ. πήγαν στην Κρήτη, από την Κυδωνία, τους Ζακυνθινούς που έμεναν εκεί και εγκαταστάθηκαν στην πόλη. Βρέθηκε άλλωστε σε έναν ναό της πόλης μία παράσταση της Ήρας, θεάς που λατρευόταν στη Σάμο. Την εποχή εκείνη, η Κυδωνία γνώρισε μεγάλες δόξες και είχε τέτοια άνθηση ώστε οι Αιγινίτες τη ζήλεψαν, ζήτησαν τη βοήθεια των υπολοίπων Κρητικών και έπειτα από ναυμαχία, το 515 π.Χ., την κατέλαβαν. Έτσι εξηγείται και η λατρεία της θεάς Αφαίας, των Αιγινητών, στην Κρήτη. Ο Θουκυδίδης λέει ότι έναν αιώνα αργότερα, οι κάτοικοι της Πολίχνας, πόλης γειτονικής της Κυδωνίας, κάλεσαν τους Αθηναίους, που ήρθαν με στόλο από 20 πλοία και κατέστρεψαν την πόλη. Ο Παυσανίας και ο Διόδωρος ο Σικελιώτης λένε ότι το 346 π.Χ. ο Φαλαίκος, αρχηγός των Φωκέων, πολιόρκησε την Κυδωνία και οι Κυδωνιάτες τον νίκησαν και τον σκότωσαν. Από τότε η πόλη γνώρισε μεγάλη ευημερία, έγινε ανεξάρτητη και πολύ δυνατή πολιτικά. Μπήκε ως καινούργια δύναμη στη διαμάχη μεταξύ Κνωσού και Γόρτυνας, παίρνοντας το μέρος της Κνωσού. Το 219 π.Χ. μπήκε με την Κνωσό στην Αιτωλική συμμαχία. Όπως λέει ο Πολυδεύκης, την κυρίευσε τότε ο στρατός της Αχαϊκής Συμπολιτείας και την παρέδωσε στους Πολυρρηνίους. Το 193 π.Χ. η Κυδωνία έκανε σύμβαση με το νησί Τέω, που αναγνώρισε την ασυλία του ναού του Διονύσου. Οι κάτοικοί της τότε ήταν Δωριείς, όπως φανερώνεται από επιγραφή της εποχής εκείνης σε δωρική διάλεκτο. Το 189 π.Χ., κατά τον Λίβιο, η Κυδωνία τάχθηκε εναντίον της Κνωσού και της Γόρτυνας και δεν παρέδωσε στη Ρώμη τους Ρωμαίους αιχμαλώτους. Ήρθε τότε ο Ρωμαίος πρεσβευτής Άππιος Κλαύδιος Ωραίος για να τακτοποίησει τα πράγματα και το 184 π.Χ. υποχρέωσε τους Κυδωνιάτες να σέβονται την ελευθερία των μικρών πόλεων της Κρήτης, χωρίς ωστόσο να τους υποχρεώσει να προσχωρήσουν στο Κοινοδίκιο της Κρήτης. Ο Πολύβιος λέει ότι το 171 π.Χ. οι Γορτύνιοι πολιόρκησαν την Κυδωνία, που την ελευθέρωσε ο Εύμενος Β’ της Περγάμου. Παρ' όλα αυτά, η Κυδωνία δεν προσχώρησε στη συμμαχία των 30 κρητικών πόλεων, με την Πέργαμο, αλλά κυρίευσε την πόλη Απολλωνία και την κατέστρεψε. Όταν οι Ρωμαίοι ήρθαν να κατακτήσουν την Κρήτη, οι Κυδωνιάτες τάχθηκαν επικεφαλής των Κρητών εναντίον τους. Το 77 π.Χ. αμύνθηκαν κατά του Μάρκου Αυρηλίου, κυρίευσαν τον στόλο του και κρέμασαν τους Ρωμαίους αιχμαλώτους. Το 69 π.Χ. όμως ήρθε ο Κόιντος Καικίλιος Μέτελλος με τρεις λεγεώνες να καταλάβει την Κρήτη, και ιδιαίτερα την Κυδωνία, που ονομαζόταν τότε, λόγω της δύναμής της, Μητέρα των Άστρων οι Κυδωνιάτες πολέμησαν γενναία, αλλά νικήθηκαν. Ο υπερασπιστής της Κυδωνίας Λασθένης πήγε στην Κνωσό να συνεχίσει τον αγώνα, ενώ ο Πανάρης παρέδωσε την Κυδωνία, που ήταν και η πρώτη πόλη της Κρήτης που έπεσε στα χέρια των Ρωμαίων. Στον εμφύλιο πόλεμο μεταξύ Οκταβίου και Αντωνίου η Κυδωνία πολέμησε με τον Οκτάβιο, που το 30 π.Χ. την ανακήρυξε μαζί με την πόλη Λάππα, αυτόνομη.
Αυτά, λοιπόν, ως προς ορισμένα ιστορικά στοιχεία.