Τηλεόραση και δημοσιογραφία

Κωδικός Πόρου: 00285-112935-2184
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 24/02/12 17:33
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Ελληνική Τηλεόραση, 00285-112935-2184




Περιγραφή:

Τηλεόραση και δημοσιογραφία

Επειδή η πάλαι ποτέ ελληνική δημοσιογραφία, που έδινε έμφαση στο κείμενο και διόλου στην εικόνα, έχει περάσει πλέον στο παρελθόν, η τηλεόραση, που πήρε τα σκήπτρα, θεοποίησε την εικόνα και «τράβηξε την άλλη άκρη του σχοινιού»!.. Ευτυχώς, όμως, υπάρχουν και άνθρωποι που πιστεύουν στο μέτρο, όπως για παράδειγμα η κ. Ανδριάννα Ζαρακέλη!..

Η εφημερίδα «Ακρόπολις» του Βλάση Γαβριηλίδη, η οποία κυκλοφορούσε με πρωτοσέλιδα θέματα χωρίς εικόνες! Η θεοποίηση της εικόνας ήρθε με την τηλεόραση, όπου, δυστυχώς, ο δημοσιογραφικός λόγος πέρασε σε δεύτερη μοίρα!..

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ αμφιβολία ότι η παλιά δημοσιογραφική σχολή, όπου ο δημοσιογράφος έδινε έμφαση στο ωραίο και καλογραμμένο κείμενο, χωρίς τη συνοδεία μιας ή περισσότερων εικόνων, αποτελεί πλέον μια νοσταλγική ανάμνηση του παρελθόντος. Η δημοσιογραφία αυτή ανήκει στο χθες.

Σήμερα η δημοσιογραφία έχει αλλάξει πολύ. Και τα μέσα ακόμη περισσότερα. Η ενημέρωση του λαού, του δήμου δηλαδή (εξ ου και ο όρος δημοσιογραφία) για τα γεγονότα της καθημερινής ζωής γίνεται πλέον όχι από εραστές της γραφίδας, όπως γινόταν εν πολλοίς στο παρελθόν (*), αλλά από επαγγελματίες δημοσιογράφους, που εργάζονται στα μαζικά μέσα ενημέρωσης (εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση) και προσφέρουν μια πλούσια ποικιλία θεμάτων.

Λένε πως η δημοσιογραφία, ως επάγγελμα, θεωρείται λειτούργημα και απαιτεί ήθος, αμεροληψία και απόλυτο σεβασμό της αλήθειας και της σοβαρότητας. Και ένας εκπρόσωπος τούτων η γνωστή και καταξιωμένη Ελληνίδα δημοσιογράφος κ. Ανδριάννα Ζαρακέλη, η οποία, όπως τουλάχιστον έχει αποδείξει η μέχρι τούδε πορεία της, επιθυμεί μία δημοσιογραφία, που να μη ξεφεύγει από το δρόμο της όταν ανέχεται ή και υποστηρίζει περιορισμούς στην ελευθερία της έκφρασης, όταν υποθάλπει συνωμοτικά σχέδια και εξαπατά το λαό ή είναι όργανο οργανωμένων πολιτικοοικονομικών συμφερόντων που αντιστρατεύονται τα λαϊκά συμφέροντα, όπως συνήθως κάνει η τηλεόραση, που πολλές φορές είναι πραγματικά το όργανο πιέσεως κάποιων ισχυρών της μιντιακής ή όχι εξουσίας.

Κι όλα αυτά όταν είναι γνωστό, ότι η δημοσιογραφία ανθεί εκεί όπου υπάρχει δημοκρατία και φθίνει σε χώρες με αυταρχικά ή ολοκληρωτικά καθεστώτα.

Τι σημαίνει, όμως, δημοσιογράφος;

Η δική μας εμπειρία, όπως, ασφαλώς και της κας Ανδριάννας Ζαρακέλη, λέει ότι δημοσιογράφος είναι αυτός που ενημερώνει το κοινό με τη χρήση του έντυπου και του ηλεκτρονικού τύπου για γεγονότα που το αφορούν. Ο δημοσιογράφος αποτελεί το πιο βασικό ίσως στοιχείο των μέσων μαζικής ενημέρωσης και το έργο του –όταν σέβεται τη δεοντολογία του επαγγέλματος– θεωρείται λειτούργημα.

Δεν θα ήθελα τώρα να κάνουμε ιστορική αναδρομή. Επιγραμματικά θα λέγαμε ότι η ιστορία του επαγγέλματος ακολούθησε την πορεία της εξέλιξης του Τύπου. Αρχικά, οι εκδότες των εφημερίδων ήταν σχεδόν και οι μόνιμοι συντάκτες τους, οι χρηματοδότες και οι τυπογράφοι ακόμα. Όταν όμως οι εφημερίδες έπαψαν να είναι μόνο πληροφοριακά δελτία ή εξαρτημένα όργανα πολιτικής και έγιναν ανεξάρτητοι οδηγοί της κοινής γνώμης και απαιτούσαν περισσότερο προσωπικό, αυξήθηκαν τα πρόσωπα και έγινε καταμερισμός της δουλειάς. Άρχισαν να ιδρύονται και σχολές δημοσιογραφίας, δημιουργήθηκαν μάλιστα και ειδικές έδρες στα πανεπιστήμια. Για να γίνει κανείς δημοσιογράφος απαιτούνται τόσο ειδικές σπουδές, όσο και οι ικανότητες:

α) να ξεχωρίζει τι θέλει ή τι δέχεται η κοινή γνώμη,
β) να ξέρει πού θα ζητήσει ό,τι ενδιαφέρει την κοινή γνώμη και
γ) να μπορεί να της το καταστήσει αυτό προσιτό.

Επικαιρότητα!..

Οδηγό και βοηθό ο δημοσιογράφος έχει την επικαιρότητα. Από αυτήν αντλεί τις ειδήσεις και σ’ αυτήν καταφεύγει οσάκις χρειάζεται για την άμεση ενημέρωση του κοινού.

Γενικά, το έργο του δημοσιογράφου, που έχει ως κύριο προορισμό να διαφωτίσει και να κατευθύνει την κοινή γνώμη, μπορεί να διακριθεί σε δύο κατηγορίες: 1) σε καθαρά πληροφοριακό και 2) σε κριτικό ή αλλιώς σε ειδησεογραφικό ή αρθρογραφικό. Η Ανδριάννα Ζαρακέλη καλύπτει με επιτυχία και τους δύο τομείς, με έμφαση, ασφαλώς στο ειδησεογραφικό πεδίο.

Ο γράφων την πρωτοείδε στο «Κανάλι 10» του Γιώργου Τράγκα και σήμερα την βλέπουμε να εμφανίζεται στο «Αποκαλυπτικό Δελτίον» του “Extra3” με τα όντως αποκαλυπτικά ρεπορτάζ της, δίπλα στον νουνεχή διαδικτυακό μας φίλο κ. Άκη Παυλόπουλο, στον σώφρονα δημοσιογράφο κ. Ανδρέα Καψαμπέλη και άλλους.

Είναι όμως κι αυτή διαδικτυακή μας φίλη (facebook). Και ως προς αυτό το σημείο θέλουμε να ευχαριστήσουμε την Ανδριάννα Ζαρακέλη που μας τιμά πλέον με την φιλία της. Καλή συνέχεια, λοιπόν, στο κοινωφελές και (γιατί όχι;) ψυχωφελές έργο της. 

-----------------

(*) Στα παλιότερα χρόνια δημοσιογραφία ασκούσαν, μεταξύ άλλων, και μεγάλοι λόγιοι, όπως για παράδειγμα ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, που ήσαν εραστές και όχι επαγγελματίες της δημοσιογραφίας. Αρκούσε δε η υπογραφή τους για να έχει μεγάλη κυκλοφορία η εφημερίδα. Οι νεαροί δημοσιογράφοι, ως επί το πλείστον άμισθοι, έπρεπε να περάσουν χρόνια για να βάλουν την υπογραφή τους στο κείμενο και ακόμη πιο πολλά για να ενταχθούν στην οικεία Ένωση Συντακτών.