Πώς ξεκίνησε η τηλεόραση στην Ελλάδα; (3)

Κωδικός Πόρου: 00285-112944-330
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 13/05/11 19:11
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Ελληνική Τηλεόραση, 00285-112944-330




Περιγραφή:

 

Έρχονται τα χρόνια, φεύγουν οι καιροί… Με όλα όσα συμβαίνουν σήμερα στην κρατική, αλλά και στην ιδιωτική τηλεόραση, που «σπαράσσονται» από μια πρωτόγνωρη (αλλά διαφαινόμενη) οικονομική κρίση, ας δούμε σήμερα ποιο ήταν το χρονικό της αδειοδότησης ή μη των καναλιών.

Η απαστράπτουσα ομορφιάς και … θηλυκότητας Ελληνίδα τηλεπαρουσιάστρια, Νανά Παλαιτσάκη, η οποία τότε έβγαινε στο γυαλί με το ονοματεπώνυμο Νανά Δούκα. Πρόκειται για μία από τις πιο φωτισμένες (και γιατί όχι σέξι;) τηλεπαρουσιάστριες της ελληνικής τηλεόρασης!

Το χρονικό της μη αδειοδότησης

Η απειρία και η προχειρότητα του πρώτου καιρού στη χώρα μας άφησαν τη χρηστή και κατά τις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας λειτουργία των τηλεοπτικών επιχειρήσεων στην κρίση των ιδιοκτητών τους. Η εσκεμμένη ολιγωρί¬α της πολιτικής εξουσίας να θεσπίσει νόμο για τη λειτουργί¬α των καναλιών και κυρίως να τον εφαρμόσει –καθώς, κατά την κοντόθωρη κρίση της, θα έθετε σε καθεστώς διαρκούς ομηρίας τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις, που θα λειτουργούσαν υπό τη μόνιμη απειλή της δήθεν εφαρμογής του νόμου– οδήγησε στη δημιουργία ενός άναρχου τηλεοπτικού τοπίου με ευαίσθητες οικονομικές ισορροπίες.
Ήταν επόμενο, καθώς ουδέποτε εφαρμόστηκε το άρθρο 1 του Ν. 2328/95, περί του ασυμβιβάστου της συμμετοχής σε επιχείρηση μέσων ενημέρωσης, και σε επιχείρηση με αντικείμενο έργα και προμήθειες Δημοσίου, έργα και προμήθειες που υπήρξαν επιδίωξη ορισμένων επιχειρηματιών των ΜΜΕ από την ημέρα που ιδρύθηκε η ιδιωτική τηλεόραση. Με άλλα λόγια, η απόκτηση τηλεοπτικού μέσου θεωρήθηκε ως ευκαιρία πίεσης προς την κυβερνητική εξουσία για να ωφεληθούν οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των ιδιοκτητών.
Επειδή οι επιχειρηματίες δεν είχαν σκοπό να υποχωρήσουν από υπόλοιπα επιχειρηματικά τους σχέδια, η ύπαρξη της συγκεκριμένης διάταξης στο νόμο οδήγησε σε ένα δαιδαλώδες ιδιοκτησιακό καθεστώς των τηλεοπτικών επιχειρήσεων, που στο μεγαλύτερο μέρος του αποτελείται από πρόσωπα που δεν έχουν ουσιαστική σχέση με την εταιρεί¬α ή τις εταιρείες off shore, που είναι και η πιο διαδεδομένη τακτική, εταιρείες δηλαδή που εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες ΜΜΕ, αλλά δεν μπορούν να ελεγχθούν ως φυσικά πρόσωπα.

Η εκρηκτική Νανά Παλαιτσάκη, μία από τις ομορφότερες και πιο μορφωμένες Ελληνίδες τηλεπαρουσιάστριες, τον καιρό, που ετοιμαζόταν για την εκπομπή: «Ο τελευταίος πειρασμός»… (Κι επειδή της αρέσει το χιούμορ: Όνομα και πράγμα!…).

Ταυτόχρονα, η απουσία κανόνων πλήττει κυρίως την κρατική τηλεόραση, η οποία έχει να αντιμετωπίσει ένα απορυθμισμένο περιβάλλον άγριου ανταγωνισμού, ενώ η ίδια είναι ημιθανής από τις βαμπιρικές εναντίον της επιθέσεις των εκάστοτε κυβερνήσεων, και ιδίως της τελευταίας περιόδου της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, όταν ο έλεγχος που δεχόταν ήταν ασφυκτικός. Σπαρασσόμενη από εσωτερικές κρίσεις, με τον ιστό των εργαζομένων διαλυμένο από πλήθος σαρκοβόρα «φυτά εσωτερικού χώρου» που φύτευαν οι εκάστοτε κυβερνήσεις για να εξασφαλίσουν το στρατό των εξυπηρετούντων τα σχέδιά τους, η ΕΡΤ δεν κατάφερε να ορθοποδήσει ποτέ. Καταβαραθρώθηκε από τις πρώτες ώρες λειτουργίας των ιδιωτικών καναλιών.
Πάντως, η πρώτη απόπειρα αδειοδότησης έγινε το 1989, όταν ο Θ. Κανελλόπουλος έδωσε τις άδειες στο Mega και τη Νέα Τηλεόραση (η οποία ουδέποτε εξέπεμψε με αυτή την επωνυμία. Από τη συχνότητά της εξέπεμψε το New Channel, αργότερα New, κατόπιν New Tempo και, τέλος, Tempo).

Νανά Παλαιτσάκη: Το πρόσωπο με τα γαλάζια μάτια που μάγεψε κυριολεκτικά τους Έλληνες τηλεθεατές με την δική της πολύχρονη τηλεοπτική παρουσία στο «μαγικό γυαλί»!..

Χρειάστηκαν τέσσερις συνεδριάσεις στη Βουλή!..

Χρειάστηκαν τέσσερις συνεδριάσεις στη Βουλή για να προκύψει το πρώτο θεσμικό πλαίσιο, ο Ν. 1866/89, που ψηφίστηκε από όλα τα κόμματα, πλην της ΔΗΑΝΑ του Κωστή Στεφανόπουλου. Ο νόμος ψηφίστηκε στις 2 Οκτωβρίου, και πέντε ημέρες αργότερα, στις 7 Οκτωβρίου, παραιτήθηκε η κυβέρνηση Τζαννετάκη. Λίγους μήνες μετά τη λειτουργία του Mega, ξεκίνησε τη λειτουργία του ο Αntenna του Μίνωα Κυριακού, σε καθεστώς παρανομίας. Ουδείς ωστόσο αντέδρασε, αντιθέτως το φαινόμενο βρήκε τόσους μιμητές, που η κυβέρνηση Ζολώτα θέσπισε ως ελάχιστο μέτρο την κατάθεση εγγυητικής επιστολής ύψους 1 δισεκατομμυρίου δραχμών εκ μέρους του ενδιαφερόμενου επιχειρηματία της τηλεόρασης.
Οι αποφασισμένοι δεν πτοήθηκαν καθόλου. Η ανάγκη όμως για κάποια τάξη έγινε επιτακτική, και η τότε κυβέρνηση Μητσοτάκη (1992) έδωσε προσωρινές άδειες στους σταθμούς Mega, Antenna, Κανάλι 29, New Channel, Seven X, Telecity, Τηλετώρα, Μακεδονία, αφήνοντας εκτός τον SKY και τον 902.
Το Δεκέμβριο του 1993 και ενώ είχε αλλάξει πλέον η κυβέρνηση δόθηκαν οι δύο επιπλέον προσωρινές άδειες (SKY και 902). Περίπου ένα χρόνο αργότερα, τον Οκτώβριο του 1994, ο κ. Βενιζέλος, ως υπουργός Τύπου, αποφάσισε να εκχωρήσει το δικαίωμα αδειοδότησης τηλεοπτικών σταθμών και στους νομάρχες. Από τότε άρχισαν να εκπέμπουν πάμπολλοι τηλεοπτικοί σταθμοί της περιφέρειας, τουλάχιστον 150 σύμφωνα με μετρήσεις, αλλά ίσως και περισσότεροι.

Η εντυπωσιακή, Νανά Παλαιτσάκη (αριστερά), με ένα από τα επιτελεία τηλεοπτικών εκπομπών..

Το καλοκαίρι του 1995, όταν πλέον ο υπάρχων και ανεφάρμοστος νόμος κρίθηκε εκτός πραγματικότητας, ο Ευάγγελος Βενιζέλος παρουσίασε ένα νέο νόμο, τον Ν. 2328, ο οποίος ψηφίστηκε, αλλά επίσης ουδέποτε εφαρμόστηκε, παρά μόνο αποσπασματικά.
Την εκρηκτική κατάσταση που προέκυπτε κάθε τόσο τη «βόλευαν» οι προσωρινές, λεγόμενες, νομιμοποιήσεις. Το καθεστώς για τις τηλεοράσεις ορίστηκε με το άρθρο 2644/99.
Με τον τρόπο αυτό, ωστόσο, δέκα και πλέον χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της ιδιωτικής τηλεόρασης, έχει κυριαρχήσει ένα καθεστώς πολυδαίδαλο και ημιπαράνομο. Για να επιλυθεί προσωρινώς το ζήτημα, το προεδρικό διάταγμα 310/96 προέβλεπε ότι το Τμήμα Διαφάνειας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης θα νομιμοποιούσε τους φακέλους που είχαν εγκαίρως καταθέσει οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις εθνικής εμβέλειας.
Μόνο που το εν λόγω τμήμα συστάθηκε μόλις το 1999, οπότε η ρύθμιση αφορούσε τους φακέλους που κατατέθηκαν από το 1999 και εντεύθεν.

Η Νανά Παλαιτσάκη σε μια εκφραστική φωτογραφία, που αποδεικνύει το πείσμα και τον δυναμισμό της κάθε φορά που είναι έτοιμη να εμφανιστεί στη μικρή οθόνη!..

Μελέτη φακέλων…

Παραλλήλως, η Επιτροπή Αδειοδότησης του ΕΣΡ, με την είσοδο του 2002, ήδη είχε ξεκινήσει να μελετά τους φακέλους που είχαν κατατεθεί το 1998, και για την ακρίβεια από το 1995 έως το 1998. Στο διάστημα αυτό όμως πλήθος σταθμοί είχαν αλλάξει επωνυμία και ιδιοκτησιακό καθεστώς. Για παράδειγμα, το Κανάλι 29 είχε γίνει Star, ενώ το Κανάλι 5 είχε γίνει Alter.
Εκτός αυτού, γίνονταν και αγοραπωλησίες παρανόμως καταληφθεισών συχνοτήτων, για τις οποίες φαίνεται πως ισχύ¬ει ένα είδος χρησικτησίας. Όσοι είχαν καταλάβει παρανόμως μία συχνότητα τις εποχές της αναταραχής, στο ξεκίνημα της δεκαετίας του ’90, και τη χρησιμοποιούσαν έστω και ελλιπώς, στα τέλη της δεκαετίας ήταν σε θέση να την εκμεταλλευτούν εμπορικώς. Το EXTRA αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα, καθώς ο πρώην χρήστης της συχνότητας αυτής κ. Βασίλης Λεβέντης την πούλησε στον όμιλο Κουρή, ο οποίος και άλλαξε την επωνυμία και το πρόγραμμα του καναλιού, ενώ εξέπεμπε από δύο διαύλους στα UHF κατά το 2001 και 2002, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με το νόμο, είχε δικαίωμα μόνο για μία συχνότητα.



Συνεχίζεται…