Νόμιμο ή ηθικό;

Κωδικός Πόρου: 00285-115670-8249
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 16/02/16 20:40
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Το Σχόλιο της Ημέρας, 00285-115670-8249




Περιγραφή:

Νόμιμο ή ηθικό;

Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για το τι είναι νόμιμο και τι ηθικό. Αν, για παράδειγμα, είναι νόμιμο και ηθικό οι Έλληνες πολιτικοί να έχουν κάνει επάγγελμα την πολιτική και να βρίσκονται, ως κρατικοδίαιτοι, μέσα στη Βουλή για δεκάδες χρόνια (!!) ή αν είναι νόμιμο και ηθικό ορισμένοι δημοσιογράφοι-παρουσιαστές να εισπράττουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ το χρόνο, την ώρα που κάποιοι συνάνθρωποί μας είναι άνεργοι, ανέστιοι, φτωχοί και μετανάστες!

ΕΙΝΑΙ αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια στην πολιτική μας ζωή εκτός της νομιμότητας, με την οποία μπορεί (και επιβάλλεται) να κινηθεί κανείς, τίθεται πλέον και το θέμα της ηθικού ζητήματος για κάθε ενέργεια του πολίτη στις σχέσεις του με το κράτος.

Και πρώτα-πρώτα τι σημαίνει ο όρος «νόμιμος»:

Νόμιμος είναι 1. αυτός που υπάρχει ή γίνεται κατά τους νομικούς θεσμούς, έννομος, σύμφωνος με τον νόμο (α. «νόμιμος γάμος» β. «νόμιμοι ἔρωτες», Γοργ.) 2. αυτός που τηρεί τους νόμους («νόμιμος καὶ κόσμιος»…) 3. ο σύμφωνος με τους νόμους: Νόμιμος γάμος. – Νόμιμη ενέργεια. 4. αυτό που γίνεται νόμιμα με βάση τις διατάξεις των νόμων: Σύμφωνα με τα διεθνή νόμιμα κλπ …

Ηθικός, σύμφωνα με τα εγκυκλοπαιδικά λεξικά, σημαίνει 1. αυτός που ανήκει ή αναφέρεται στο ήθος ή στην ηθική, κατ αντίθεση προς το ανήθικος και σε αντιδιαστολή προς το διανοητικός 2. αυτός που επιδρά στο ήθος ή στα ήθη («ηθική διδασκαλία») νεοελλ. 3. αυτός που είναι σύμφωνος…ηθικό — το ψυχικό θάρρος, φρόνημα: Αναπτερώθηκε (ή κατέπεσε) το ηθικό των στρατιωτών …

Είναι αλήθεια ότι για πρώτη φορά ακούστηκε αυτό το δίλημμα σε μία αμφιλεγόμενη πολιτική ενέργεια του τότε υπουργού της Νέας Δημοκρατίας κ. Ευάγγελου Βουλγαράκη. Έκτοτε το δίλημμα «ηθικό μεν, αλλά όχι ηθικό» καθιερώθηκε στο πολιτικό λεξιλόγιό μας και οι Έλληνες πολίτες πολλές φορές καλούνται να αποδείξουν ότι όχι μόνον είναι νόμιμοι, αλλά και πως … δεν είναι ελέφαντες!

Αναπτύσσοντας το θέμα μας, θα θέλαμε να τονίσουμε το εξής: Πέραν και μακράν ημών πάσα παράνομη ενέργεια. Οι παράνομοι είναι παράνομοι και ασφαλώς πρέπει να έχουν τις συνέπειες του Νόμου. Ωστόσο, το να καλούνται σήμερα οι Έλληνες πολίτες ν’ αποδείξουν όχι μόνο το νόμιμο, αλλά και το ηθικόν της όποιας ενέργειάς τους είναι κάτι το οποίο βιώνουμε για πρώτη φορά!

Πάρτε για παράδειγμα, τους πρόωρα συνταξιοδοτηθέντες πολίτες. Οι άνθρωποι αυτοί, πέραν του αν ορισμένοι συμφωνούν ή διαφωνούν με την φιλοσοφική αντίληψη ή την πρακτική του ζητήματος, προέβησαν σε νόμιμες ενέργειες προεκειμένου να συνταξιοδοτηθούν. Αφήστε που ορισμένοι αναγκάστηκαν (όπως για παράδειγμα πολλοί ένστολοι κλπ) να εξέλθουν του χώρου της απασχόλησης, χωρίς να το επιθυμούν. Ωστόσο, σήμερα καλούνται από τηλεοπτικούς εισαγγελείς να αποδείξουν και για το ...  ηθικόν του ζητήματος!

Προσέξτε τώρα: Όταν αυτά, για τα οποία μιλάμε, συνέβαιναν προ της κρίσεως, ουδείς Έλλην πολίτης διενοείτο να σκεφθεί –έστω και εις το ελάχιστο- εάν η πρόωρη συνταξιοδότηση Ελλήνων πολιτών ήταν «νόμιμη ή ηθική», δεδομένου ότι υπήρχε αυτή η (έστω κατ’ επίφαση) ευημερία και οι πάντες κοίταζαν τη δική τους δουλειά (άλλο αν η ευημερία αυτή ήταν επίπλαστη και την οποία πληρώσαμε όλοι με την επερχόμενη ανελέητη οικονομική κρίση!)

Όταν, όμως, επήλθε η κρίση, τότε για τους Έλληνες ίσχυε η παροιμία που λέει: «Όταν ο Εβραίος έχει κεσάτια, ανοίγει τα δεφτέρια του»!.. Όλοι οι Έλληνες, ανεξαρτήτως επαγγέλματος ή απασχολήσεως, πέρασαν (και περνούν) «δια πυρός και σιδήρου» για να διαπιστωθεί εάν η όποια ενέργειά τους είναι όχι μόνο νόμιμη, αλλά και ηθική!

Δια του τρόπου αυτού (συνεργούντος και του γεγονότος ότι οι Έλληνες πολιτικοί έγιναν φιλύποπτοι ή καχύποπτοι) πέρασαν κατ’ επανάληψη από κρησάρα ακόμη και παντελώς ανήμπορους συνανθρώπους μας, κόβοντάς τους κυριολεκτικά το όποιο επίδομα αναπηρίας, μόνο και μόνον για να κορέσουν ένα δυσερμήνευτο «λαϊκό αίσθημα δικαίου», που επί χρόνια ολόκληρα προλείαναν με τον προπαγανδιστικό τους μηχανισμό διάφοροι επαγγελματίες πολιτικοί, ορισμένοι καναλάρχες (που εισέπρατταν εκατομμύρια από τραπεζικά θαλασσοδάνεια) και διάφορα «παπαγαλάκια της δημοσιογραφίας», που έσπειραν το μίσος μεταξύ γενεών και διαφόρων κατηγοριών ανθρώπων της ελληνικής κοινωνίας!

Πολλά θα μπορούσαμε να πούμε για το τι είναι νόμιμο και τι ηθικό. Αν, για παράδειγμα, είναι νόμιμο και ηθικό οι Έλληνες πολιτικοί να έχουν κάνει επάγγελμα την πολιτική και να βρίσκονται, ως κρατικοδίαιτοι, μέσα στη Βουλή για δεκάδες χρόνια (!!) ή αν είναι νόμιμο και ηθικό ορισμένοι δημοσιογράφοι-παρουσιαστές να εισπράττουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ το χρόνο, την ώρα που κάποιοι συνάνθρωποί μας είναι άνεργοι, ανέστιοι, φτωχοί και μετανάστες!

Δεν ξέρω, αλλά με όλα αυτά, πολύ φοβούμαι ότι οι Έλληνες πολίτες μπήκαν κι αυτοί σε ένα σύγχρονο ρωμαϊκό Κολοσσαίο και κάθισαν στις κερκίδες για να δουν τις θηριωδίες, χωρίς να έχουν αντιληφθεί ότι κάποια στιγμή θα περάσουν κι αυτοί στην αρένα, αναγκασμένοι να φωνάζουν με υψωμένα χέρια: «Χαίρε, Καίσαρ, οι μελλοθάνατοι σε χαιρετούν!..»

Με σεβασμό και τιμή

ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Τρίτη, 16 Φεβρουαρίου 2016