Με συντροφιά μας τον κυρ-Φώτη Κόντογλου!...

Κωδικός Πόρου: 00285-115689-8174
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 28/01/16 17:45
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Το Σχόλιο της Ημέρας, 00285-115689-8174




Περιγραφή:

Με συντροφιά μας τον κυρ-Φώτη Κόντογλου!...

Ο κορυφαίος Έλληνας δημιουργός, που πρωτοστάτησε στο κίνημα για τη στροφή της ελληνικής τέχνης προς την πνευματική ένταση της βυζαντινής παράδοσης και τη δροσιά της λαϊκής ζωγραφικής, κατέθεσε ένα έργο-σταθμό στη γόνιμη διαδρομή του. Στην τοιχογραφία του στο Δημαρχείο Αθηνών παρελαύνουν αγωνιστές, στρατηγοί, ηγεμόνες, βασιλείς, φιλόσοφοι, καλλιτέχνες, άγιοι και απεικονίζονται ιστορικά γεγονότα από τη διαχρονία του Ελληνισμού. Διαβάστε το κείμενο που ακολουθεί!...

ΜΕ ΠΟΛΛΗ χαρά και ιδιαίτερη ικανοποίηση διάβασα σήμερα στο περιοδικό «Αρχαιολογία» για μια ειδική ξενάγηση, που γίνεται, στους χώρους του Δημαρχείου Αθηνών, όπου υπάρχει η μνημειακή τοιχογραφία του Φώτη Κόντογλου, και την οποία διοργανώνει το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο της έκθεσης «Φώτης Κόντογλου. Από τον “Λόγο” στην “Έκφρασι”. Μέ ζωγραφιές καί μέ πλουμίδια ἀπ’ τό χέρι τοῦ συγγραφέα», η οποία πραγματοποιείται στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα.

Το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 12:00, ο αναπληρωτής Kαθηγητής του Tμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Δημήτρης Παυλόπουλος, και οι Ιστορικοί της Τέχνης Ζέττα Αντωνοπούλου και Γιώργος Μυλωνάς, θα παρουσιάσουν τα 28 τοιχογραφημένα μέτρα, όπου ο Φώτης Κόντογλου ενσάρκωσε όλες τις μεγάλες μορφές του γένους και αναστήλωσε το πάνθεον της Ρωμιοσύνης!

Ο κορυφαίος Έλληνας δημιουργός, που πρωτοστάτησε στο κίνημα για τη στροφή της ελληνικής τέχνης προς την πνευματική ένταση της βυζαντινής παράδοσης και τη δροσιά της λαϊκής ζωγραφικής, κατέθεσε ένα έργο-σταθμό στη γόνιμη διαδρομή του. Στην τοιχογραφία του στο Δημαρχείο Αθηνών παρελαύνουν αγωνιστές, στρατηγοί, ηγεμόνες, βασιλείς, φιλόσοφοι, καλλιτέχνες, άγιοι και απεικονίζονται ιστορικά γεγονότα από τη διαχρονία του Ελληνισμού.

Μυθολογικοί ήρωες, όπως ο Θησέας, ιστορικά πρόσωπα της αρχαιότητας, όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος, βυζαντινοί αυτοκράτορες και πολέμαρχοι σαν τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, όλοι τους αποδίδονται με τη βυζαντινή τεχνοτροπία. Γιατί, λοιπόν, ο Κόντογλου αναβαπτίζει όλα τα ιστορικά πρόσωπα με βυζαντινό «πρόσωπο»;

Μη λησμονούμε (για να προσθέσουμε κι εμείς κάτι) ότι ο Φώτης Κόντογλου (Αϊβαλί, Μικρά Ασία 1897 – Αθήνα 1965) θεωρείται ο πρώτος και κυριότερος εκπρόσωπος του ρεύματος της επιστροφής της νεοελληνικής τέχνης στους εικαστικούς τρόπους και στα νοήματα της ορθόδοξης αγιογραφίας και της ελληνικής λαϊκής παράδοσης.

Το πλήγμα της Μικρασιατικής Καταστροφής του 1922 στάθηκε αποφασιστικό για την πνευματική του κατεύθυνση. Στο Άγιον Όρος, όπου για ένα διάστημα αποσύρθηκε, μελέτησε τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή ζωγραφική και κατόρθωσε να ανακαλύψει τη μυστική γλώσσα της. Έκτοτε, απομακρύνθηκε από τη δυτική τέχνη και αφιερώθηκε στην υπόθεση της διατήρησης και αναζωογόνησης των νοημάτων και των παραδοσιακών εκφράσεων της ορθοδοξίας.

Αγωνίστηκε για την αφύπνιση της ελληνικής οπτικής ευαισθησίας, την αποδέσμευσή της από τις ξένες επιρροές και την επανασύνδεσή της με τις πολιτιστικές ρίζες της. Γι’ αυτό τον σκοπό εργάστηκε αδιάκοπα, με πλήθος δημοσιευμάτων σε εφημερίδες και περιοδικά, με αντιγραφές βυζαντινών και μεταβυζαντινών έργων, με την εκτεταμένη ζωγραφική και λογοτεχνική του παραγωγή και τον κύκλο των μαθητών που δημιούργησε.

Επιπλέον, ο Κόντογλου εργάστηκε ως συντηρητής και σύμβουλος του Βυζαντινού Μουσείου Αθηνών, του Κοπτικού Μουσείου Καΐρου και του Αγίου Όρους και αποκατέστησε πολλές εικόνες και τοιχογραφίες στον Μιστρά, στην Ομορφοκκλησιά Αττικής κ.α. Ωστόσο, το κύριο μαχητικό του μέσο ήταν η ζωγραφική.

Το πρώτο χρονολογικά μεγάλο έργο του είναι οι τοιχογραφίες στο αναγνωστήριο του δημοτικού μεγάρου Αθηνών. Σε μία συνεχή ζωφόρο παρελαύνουν τα σημαντικότερα πρόσωπα της ελληνικής ιστορίας, από τους μυθολογικούς χρόνους έως και την Επανάσταση του 1821, φιλοτεχνημένα κυρίως με την αυστηρή τεχνοτροπία της Κρητικής αγιογραφικής σχολής και πλαισιωμένα από κλασικίζοντα κτίρια, σχιστούς βράχους, σκόρπια αγριολούλουδα, φυτά της Αττικής και λεπτόκορμα ζώα.

Την ίδια ποιητική επαφή με τα όντα του φυσικού κόσμου διατήρησε και στα άλλα έργα της κοσμικής του ζωγραφικής, στις προσωπογραφίες που εμπνεύστηκε από τα Φαγιούμ και στον μεγάλο αριθμό των ξυλογραφιών και σχεδίων που συνοδεύουν τα λογοτεχνικά του κείμενα.

Κλείνοντας, μη λησμονήσουμε να αναφέρουμε ότι οι θέσεις της παραπάνω ειδικής ξενάγησης στους χώρους του Δημαρχείου Αθηνών είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Δήλωση συμμετοχής στο τηλέφωνο 2103615702 , Τετάρτη έως Σάββατο, 10:00-18:00.

Με σεβασμό και τιμή

ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Πέμπτη, 28 Ιανουαρίου 2016