Η πολιτική ή κοινωνική βία

Κωδικός Πόρου: 00285-117350-668
Συγγραφέας ή Δημιουργός: Σακκέτος Άγγελος
Ημερομηνία Δημιουργίας: 06/07/11 14:20
Εκδότης: Ελληνική λέσχη βιβλίου
Η γλώσσα του περιεχομένου: Ελληνικά
Σχέση: Δεν έχει δηλωθεί σχέση για το συγκεκριμένο τεκμήριο
Λέξεις κλειδιά: Το Σχόλιο της Ημέρας, 00285-117350-668




Περιγραφή:

Η πολιτική ή κοινωνική βία

Πρωτοβουλία -λέει- για την αντιμετώπιση των φαινομένων πολιτικής βίας με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα στην διάρκεια της 48ωρης απεργίας την περασμένη εβδομάδα αλλά και όσα συμβαίνουν με βουλευτές και άλλα πολιτικά πρόσωπα, αναμένεται να εκδηλώσει ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου με παρέμβασή του στην συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου σήμερα το μεσημέρι. Κατά την εισήγησή του στο Υπουργικό Συμβούλιο ο κ. Παπανδρέου αναμένεται να απευθύνει έκκληση προς όλους για να σταματήσουν τα φαινόμενα αυτά. Μακάρι!.. Αλλά για όλα αυτά «τις πταίει»;

ΣΚΛΗΡΟ πράγμα η βία!.. Σκληρό πράγμα απ’ όπου κι αν προέρχεται!.. Από την κοινωνία ή την πολιτεία. Και το αντίστροφο.

Η βία, όπως και να το κάνουμε, δεν είναι ο καταλληλότερος τρόπος για να λειτουργήσει μια δημοκρατία (η όποια δημοκρατία έχει απομείνει σ’ αυτόν τον τόπο).

Ο βίαιος τρόπος, για να διεκδικήσει κανείς το όποιο (και αναφαίρετο, αν θέλετε) δικαίωμά του, δεν μπορεί να αποτελεί την μόνη οδό διαφυγής των ανθρώπων από το αδιέξοδο.

Η βιαιότητα, όπως όλοι γνωρίζουν, δημιουργεί αντιδράσεις. Αν η πολιτεία, για παράδειγμα, ασκεί βία, τότε θα υπάρξει ανάλογη αντίδραση εκ μέρους των πολιτών. Αν πάλι η κοινωνία δημιουργήσει βίαια επεισόδια, τότε η πολιτεία θα συμπεριφερθεί ανάλογα για την καταστολή των όποιων επεισοδίων.

Η βιαιοπραγία, όπως και να το κάνουμε, είναι ένας καταναγκασμός, ώστε να υποκύψει ο άνθρωπος στον οποίον ασκείς αυτού του είδους τη βία. Και για ν’ αποφεύγονται παρόμοιες βιαιότητες, που παρατηρούμε τελευταία (προπηλακισμοί βουλευτών, άδικες επιθέσεις των ΜΑΤ εναντίον αθώων ή «αγανακτισμένων» πολιτών κλπ), πρέπει αναντίρρητα να αρθούν τα αίτια που τα προκάλεσαν ή που μάς οδήγησαν ως εδώ!

Η ανάγκη για ένα είδος αυτοδικίας των πολιτών θα έχει, ασφαλώς, κάποιο αίτιο για να δημιουργεί όλη αυτή την ορμή, τη δύναμη ή την σφοδρότητα, που πρέπει να προσεχθεί. Αλλά και από την άλλη μεριά η βιασύνη ή η σπουδή της κυβέρνησης να καταστείλει (και όχι να προλάβει) τα γεγονότα με βίαιο τρόπο, δεν νομίζουμε ότι είναι η πιο σωστή οδός διαφυγής από το αδιέξοδο.

Υπάρχει μια δυσκολία για την κυβέρνηση να ελέγξει αυτή την έντονη παρόρμηση των πολιτών. Κι όλοι γνωρίζουν ότι πολλές φορές, όταν τα πράγματα είναι τεταμένα, κάποιοι θα μιλήσουν και για «ανωτέρα βία», ένα γεγονός εξαιρετικό και απρόβλεπτο, το οποίο μπορεί να αποτρέψει οποιαδήποτε πρόβλεψη ή προετοιμασία αμφοτέρων των πλευρών. Και τότε τι κάνουμε;

Κακά τα ψέματα!..

Η «ψυχολογική βία», που ασκούν ορισμένοι κυβερνώντες με τα άδικα οικονομικά μέτρα (και όχι μόνον) ή η άσκηση βίας σε βάρος πολιτών, κυρίως με τη χρησιμοποίηση απειλών και εκφοβισμού, το μόνο που θα επιτύχει είναι το αντίθετο αποτέλεσμα (έκρηξη μεγαλύτερης κοινωνικής βίας κλπ).

Οι κυβερνώντες θα πρέπει κάποια στιγμή να αντιληφθούν ότι η σωματική δύναμη μπορεί να αντικατασταθεί με ένα πιο ισχυρό και αποτελεσματικό όπλο. Κι αυτό μπορεί κάλλιστα να είναι η πνευματική ικανότητα, το αποδεικτικό τεκμήριο με το οποίο μπορείς να πείσεις τον πολίτη περί της αναγκαιότητας ή μη τών (ούτως ή άλλως) άδικων οικονομικών μέτρων.

Η αρχαία ελληνική φράση «βίη Ηρακλή είη» (= ο δυνατός Ηρακλής) πολλές φορές επιφέρει εκείνο που λέμε: «βίᾳ τινός» (= παρά τη θέληση κάποιου). Και τότε τα πράγματα συνήθως είναι ανεξέλεγκτα.

Η άρση, λοιπόν, των αιτίων που μας οδήγησαν σ’ αυτήν την κατάσταση είναι ο πιο ασφαλής και αποτελεσματικός τρόπος διεξόδου από το κοινωνικό ή πολιτικό αδιέξοδο. Είναι ένας δρόμος αναίμακτος και ειρηνικός. Χριστιανικός κι ανθρώπινος.

Όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού.

Με σεβασμό και τιμή

ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Τετάρτη, 6 Ιουλίου 2011